Tomboy.reismee.nl

Cala d'Hort en Espalmador

Terug naar Ibiza

Op woensdag 7 mei om 9.30 u vertrokken uit San Antonio, en niet vergeten daar nooit meer terug te komen. Het is daar duur en heel vies. Vanaf de steiger loop je zo het terrein op waar met man en macht wordt gewerkt aan de schepen. Ze zijn daar aan het slijpen, lassen en schuren, krabbelen en anti fouling aan het smeren en daar moet je als passant gewoon tussen door. We zijn deze vuiligheid snel vergeten en gaan op weg naar Andraitx op het linker puntje van Mallorca en zo hebben we een uitgangspunt voor de kortste oversteek naar Ibiza. Zoals gewoonlijk was het windstil in de ochtend en moet de motor het werk doen, echter na een uurtje of twee kan de motor uit want er stak een leuk zuid oosten windje op. We lieten het anker vallen om 15.30 in de baai van puerto de Andraitx. Volgens de Almanac kun je binnen de kom ankeren maar daar heeft de haven heel veel boeien naar gelegd en een anker verbod in gesteld, zo vroeg in het seizoen is er nog vodoende plaats over en we vonden een prima plaatsje naast een oude houten boot. We bleven hier maar liefst rie nachten liggen eindelijk een ankerplek zonder grote golven of deining. We gingen uit eten en vonden een goed gesorteerde supermarkt. Op zaterdag 10 mei was het een goede dag om de oversteek naar Ibiza te doen. De wind sterkte en de richting was goed, het is daar natuurlijk altijd afwachten maar ok je moet toch ergens vanuit gaan. De voorspelling was Z ¾ en dat zou precies bezeild zijn om naar cala Portinatx te varen afstand 48 Nm. Om 6 uur op gestaan en om 7.30 uur uitgevaren. Ik had gerekend op 10 uur varen maar we deden het in 9 uur. Halverwege de dag ging de wind goed door zetten en omdat de golven nog klein waren konden we mooie snelheden klokken af en toe tikten we 7 mijl aan.

Toen de wind wat langer door stond ging het wat moeizamer de golven werden hoger en omdat we aan de wind voeren kost dat snelheid. Al met al geen slechte tijd gemaakt. We lieten het anker om 16.45 zakken in een bijna lege cala Portinatx.