Tomboy.reismee.nl

San Antonio

Het is vandaag dinsdag 6 mei, en we zijn zojuist gearriveerd in San Antonio de la Playa.

Volgens de Almanac is de charge band 41-55€ dit zijn de zomer prijzen, dus in het laag seizoen zou dit een stuk(je) minder moeten zijn. Maar helaas ik moest 48.40 Euries aftellen of vertrekken.Dat vertrekken was eigenlijk geen optie, ik was juist met vliegende vaart voor een stevige ZZW naar deze lage wal gevaren. Met deze wind op de kust kun je het ook vergeten een rustig ankerplekje te vinden.

Dus geen twee nachten blijven , wat ik eigenlijk van plan was, en morgen snel verder.

Op vrijdag 2 mei vertrokken uit die mooie cala Es Calo, ook hier moesten we weg vanwege de deining en de harde wind, even buiten de bescherming van de rots greep de wind en de golven de Tomboy, door gaan zou een heeel onconfortabele tocht worden en de haven 5 mijl voor de wind lokte. De steven werd gekeerd en we vlogen voor de wind met alleen de genua naar puerto San Pedro. Waar ik voor 16€ een prachtige plaats kreeg toegewezen. De marinero stond me op te wachten en de dame op kantoor was zeer vriendelijk, kijk zo kan het dus ook. Op zaterdag 3 mei vertrokken naar cala Sa Font, het leek op de platte grond en de foto een redelijk diepe cala met aan stuurboor een kleine inham, waar ik dacht te kunnen ankeren. Nee dus de diepte op deze plek was onvoldoende en er groeide zeegras. De enige goede ankerplaats was in het midden van de cala best dicht tegen de zee aan. Maar met de heersende noorden wind was dit geen probleem. Echer in de nacht viel de wind weg en bereikte de deining toch de ingang van de cala. Het gevolg was dat ik van de voorpiek naar de kajuit moest verhuizen met mijn beddengoed zo kon ik toch nog goed slapen. Dus hier moesten we ook weg vanwege de deining. De volgende haven was puerto Colom. Deze haven ligt in een soort binnen meer dus van deining geen last maar ik moest wel 37€ neer leggen, deze havenmeester excuseerde zich voor de prijs maar hij kon er niet aan doe zei hij.

Op maandag 5 mei gelijk maar weer vertrokken met bestemming la Rapita, bij rustig weer zou ik buiten voor anker gaan en anders naar binnen. Dit is werkelijk een prachtige ankerstek! Geankerd op 5 meter glas helder water met een spierwitte zand bodem. Die bodem loopt maar zeer langzaam op waardoor ik ongeveer 400 meter van het strand lag, dat was best pittig dit met wat tegen wind te roeien. De weersvoorspelling was van dien aard dat een tweede nacht ik niet wilde riskeren. Dus op 6 mei om 10.50 u anker op gegaan met als doel San Antonio, maar goed dat we gegaan zijn want de wind was veel sterker dan voorspeld. De voorspelling was 3 Bf ZZO maar dat werden er 5 Bf.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!