Tomboy.reismee.nl

Valencia

Op maandag 19 augustus vertrok ik uit Denia voor mijn volgende afspraak. Valencia was het doel waar Thea op vrijdag aan zou komen. Het was rustig weer en tijdens de tocht kon ik de helft van de afstand zeilen. Afstand 45 mijl, vaartijd 10 uur, motor 5.5 uur. We lagen in de zeer grote haven Real Juan Carlos 1. In de dagen voor de aankomst van Thea werkte ik wat aan de boot en deed boodschappen. Er lag een 32 voeter naast me waar de grootzeilval van klapperde, als dit te gek wordt doe ik daar wat aan. Dus ik aan boord geklommen en de val los gemaakt en op de railing gezet zodanig dat hij niets van de tuigage raakte. De volgende ochtend kwam ik terug van het uitlaten van Pukkie. Er stond een man naast de mast van het bewuste schip een beetje beteuterd te kijken, hij wenkte mij. Ik klom aan boord en ging naar hem toe. Hij wees naar de tophoek van zijn grootzeil en zei: ( je gelooft het niet) “mijn grootzeilval is verdwenen” Dan lig je toch in een deuk! Op vrijdagmiddag arriveerde Thea met een taxi. We namen drie dagen de tijd om Valencia te bezoeken. Dit is een prachtige stad met een mooi oud centrum met veel oude gebouwen, de zijde beurs staat op de wereld erfgoed lijst. De rivier de Turia is omgeleid en de oude bedding is nu een prachtige groen strook. In Valencia is ook een van grootste zoutwateraquaria van Europa. Hier staan ook de prachtige ontwerpen van de Spaanse architect Santiago Calattrava. Op disdag 27 augustus om 7.30 uur verlieten we Valencia met als doel Denia, de weersvoorspelling was goed, wat lichte regen en 3 / 4 Bf uit het oosten. Buiten de pieren liep een flinke deining, we moesten een stukje recht er tegenin om onder de grote pier van de commerciële haven uit te komen. Daarna konden we stuurboord uit en de Genua er bij zetten. Dit was perfect zeilen, halverwind, het grootzeil vlak getrimd en de halve Genua. We zagen een onweersbui langs de kust trekken, ik verlegde de koers naar buiten, de zee op. Voor de zekerheid zette ik een rif in het grootzeil. Enige tijd hadden we hoop te kunnen ontsnappen. Rond twaalf uur werden we ingesloten door twee buien en breekt de hel los. Zware slagregen sloegen de golven plat en bliksem en donderslagen volgen elkaar snel op. Thea werd zeeziek en bleef kotsen tot er niets meer in haar maag zat. Een geluk was dat er niet veel wind in deze bui zat, de laatste mijlen moest de motor bij. Vaartijd 8 uur motor 4 uur. Op woensdagavond kwam er een bui over in Denia, dit was een zeer zware bui met heel veel wind. Er kwam een Frans jacht binnnen met de spi in een zandloper. De drie mannen aan boord waren een paar uur zoet met het ontwarren van het zeil.

Reacties

Reacties

Theo van Huut

Leuk voor je, af en toe bezoek aan boord.
Wel spannend met dat onweer en dan nog ziek worden ook.
Mooie stad en mooie foto's.
Behouden vaart en tot het volgende verhaal.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!