Tomboy.reismee.nl

Espalmador en Ibiza

In Denia kon ik mijn was laten verzorgen door een dame uit de buurt. Ik leverde mijn waszak in en de volgende dag keurig schoon en gevouwen terug voor 15€. Wat een luxe. Denia is een gezellige stad met een markt veel restaurants en een heus kasteel. Volgens mijn Engelse buuurman heeft het eilandje Espalmador het mooiste strand en de beste ankerstek. Dat zou dus ons eerste doel van de Balearen worden. We moesten een dikke 60 mijl naar het Oosten en in deze periode stond er in de middag een Oosten wind soms wel oplopend tot een 5 bf. Ik speelde al met de gedachte om dat stuk ‘s nachts te doen. Een dag later vertelde die zelfde buurman dat ze deze afstand meestal ‘s nachts deden!!! Op zondag 7 juli om 01.50 uur vertrokken, een prachtige nacht zonder maan en geen wind. Motortje op 1500 omwentelingen, heerlijk genietend van dit avontuur. Om 7 uur was de wind sterk genoeg om de aandrijving over te nemen, later in de middag zakte de wind in en moet helaas de motor te hulp schieten. Om 15.50 pikken we een boei op bij het eiland Espalmador. Afstand 63 mijl motor 8 uur. Toen ik die middag, na een tukje op de bank, de bijboot opblies en met Puk naar het strand roeide zat ik binnen een mum van tijd tot over mijn enkels in het water. Op het strand aangekomen was het lek niet moeilijk te vinden de bodem was over een lengte van 30 cm los van de tube. We hadden dus een probleem, want Puk moet wel iedere dag de wal op. Ik besloot het lek provisorisch de dichten en een nieuwe rubberboot te kopen. Ik was dat oude barrel toch al een beetje zat. Het lukte zowaar om de bodem weer aan de tube te lijmen maar ik verrouwde de stekte van de lijm naad niet zodat ik de twee bodem latten ter plaatse van de las niet terug zette. Door nu de zitzak achter in de boot te doen kon ik achterste voren roeien dus niet trekken aan de spanen maar duwen. Zo bleef het zwakke stuk zoveel mogelijk onbelast. De beste kans om een dinghy te scoren leek mij in Ibiza of op laten sturen vanuit Nederland dat was ook nog een optie die ik open hield. Op donderdag 11 juli verlieten we dit paradijselijke Espalmador en voeren op de motor naar Ibiza haven. In de haven Botafoch hadden ze nog wel een plaatsje vrij, helaas moest ik vaststellen dat ook voor een 31 voeter de prijs in het hoogseizoen 100€ per nacht bedraagt. Ik kwam daar met een missie nl een dinghy kopen en dan snel weer weg. De bijboot die ik op het oog had was de kleinste Plastimo uit de Fun serie. Ik kon bijna mijn geluk niet op toen bleek dat er op het haventerrein een watersport supermarkt is. De zeer behulpzame man achter de toonbank kende de Fun serie van Plastimo maar er zijn moeilijkheden met de leveringen zei hij. Hij had wel een vergelijkbaar type maar die woog bijna 40 kg. Dan maar een laten opsturen?? Ik belde George Kniest met de vraag wat de levertijd is voor het bedoelde type, ik kreeg snel antwoord: eind augustus. Ik haalde de fiets te voorschijn en fietste rond de haven en vond een grote watersportzaak aan de andere kant van de stad. In de showroom stond een tweedehandse Zodiac ongeveer voor de helft van de nieuw prijs. Die heb ik dus gekocht. Vanochtend om 10 uur werd hij aan boord bezorgd en om 11.30 uur uit Ibiza vertrokken. Ik wilde langs de West kant van Ibiza naar het Noorden varen toen ik langs Espalmador kwam bedacht ik me en maakte hier weer vast aan een boei zodat ik op mijn gemak de bijboot kon opblazen en uit proberen. Deze Zodiac heeft een lucht bodem met een opblaasbare kiel en dat vaart geweldig, mooie dollen en goede roeispanen en een zit plankje. Kortom een fijne bijboot.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!