Tomboy.reismee.nl

Marbella en Benalmadena

De haven Alcaidesa te La Linea, werd in 2010 geopend, de plannen hier voor waren waarschijnlijk al veel eerder gemaakt, dit is te zien aan de afmetingen. Alles is super groot met heel veel lege plaatsen. We lagen er toch wel naar ons zin en bleven een paar dagen. Op woensdag 5 juni vertrokken we richting Marbella. La Linea ligt bijna aan het eind van de baai dus moesten we eerst een stuk terug varen voor we koers konden zetten naar Marbella. Halverwege de baai valt de wind ons hard aan van, windkracht 2 naar 5/6 bf. De motor liep nog om een beetje snelheid te houden en toen sloegen we bijna plat. De eerste zorg was weer (net als in Noord Spanje) de motor uit, en daarna (bijna gelijkertijd) de grootschoot los en de genuaschoot gevierd. Daarna de boot weer op koers gebracht want de stuurautomaat kon dit geweld niet aan. Er vormde zich een ruwe zee met steile golven, het bleek dat we halverwind konden varen langs de punt van Gibraltar. Ik haalde het grootzeil naar beneden en dat gaf weer rust en zo bonkten we de baai uit. Eenmaal buiten konden we steeds ruimer gaan varen en nam de wind af tot zo\'n 3 bf. Zodat het grootzeil weer gehesen kon worden. Zoals gewoonlijk trok in de middag de wind flink aan, hierdoor konden we toch nog een mooi gemiddelde halen. Vertrek: 9.35, Aankomst 16.30 = 7 uur log: 39 Nm, motor:1.4 uur. We bleven twee nachten in Marbella, en snoven \'s avonds iets van de luxe op met wandelingen over de boulevard, veel pracht en praal is daar te zien. Op vrijdag 7 juni vertrokken we uit Marbella, we kozen voor een korte afstand omdat in de middag West 7 bf Was voorspeld. Vertrokken met heel licht weer twee keer de motor bij gehad. Na 12 uur begint het te waaien. Er staat geen stroom en de zee blijft redelijk kalm. We zeilen met het grootzeil zonder rif en de Genua half in gedraaid. Het gaat echt geweldig en de snelheid blijft op lopen. Er kwam een grote Duitse motorsailer ons voorbij lopen.... op de motor. Toen het log en de gps samen tegelijk bijna 9 knopen aangeven vond ik het wel een beetje te gek worden en trok ik het grootzeil omlaag. Vertrek Marbella haven La Banjadilla 9.20, Aankomst Benamaldena 14.00 afstand 23 mijl. Na de formaliteiten op het havenkantoor snel de toegewezen plaats op gezocht want de wind trok nog steeds aan. De luxe van Marbella wordt ruimschots overtroffen door het ressort waar de haven deel van uit maakt. Het komt een beetje vreemd over, we liggen aan een eiland dat met hekken is afgesloten van de rest. We behoren een paar dagen tot de happy few.