Tomboy.reismee.nl

Barbate en La Linea

Op donderdag 30 mei om 8.45 u verlieten we Rota, we hadden een gezellige tijd daar, de haven heeft alles wat een passant zich maar wensen kan. Zoals verwacht liep er een flinke deining en vooral in de monding van de baai van Cadiz ging het flink te keer. We hadden de wind ruim NW 4 met uitschieters. De Genua alleen is genoeg voor 6 knopen. In de middag zet de wind, zoals gewoonlijk flink door. Het kwam goed uit dat we alleen de Genua voerden. Om 16.30 meerden we af bij het havenkantoor. Ik kreeg een box toegewezen met veel achterstallig onderhoud. Er zaten geen kikkers voor de voorlijnen en er staken drie grote bouten uit binnen de ligplaats. Het gevolg was een diepe kras op de romp.DE gevaren afstandg: 37 mijl motor: 1.4 uur. Ik keek \'s avonds naar het weer bericht en zag dat er voor de komende 4 dagen stevige Oosten wind was voorspeld alleen vrijdag nog overwegend Westen wind. Tegen mijn gewoonte in besloot ik de volgende morgen te vertrekken, zodat ik niet 4 of meerdagen vast zou zitten in deze onaantrekkelijke haven. Ik lag dus op vrijdag morgen 31 mei om 8.20 aan de meldsteiger om een nacht af te rekenen. Ik deed mijn beklag bij de havenmeester over de box en hij beloofde er iets aan te doen. Ik zou eerder vertrokken zijn om in de straat van Gibraltar de vloedstroom langer mee te hebben maar dat kon niet omdat ik nog moest betalen. We vetrokken om 8.40 uur met een lichte Oosten! wind. Al snel kon de motor uit. De wind draaide braaf de goede kant op en wakkerde aan. De stroming in de straat is een apart verhaal, er loopt een constante stroom naar het Oosten deze vult het verdampte water aan en er is de getijden stroom deze vloeit in Oostelijke richting van HW -3 tot HW +3. Het was HW op de 31e om 8.30. Ik verwachtte de stroom tegen te krijgen om 11.30. Dat gebeurde helemaal niet de gehele toch stroom mee gehad!! Vond ik dus helemaal niet erg!! In de Reeds is te lezen dat de getijdenstroom het sterkst is vlak langs de kust. Dus het is voordelig om zo ver mogelijk uit de kust te blijven als de getijdenstroom tegen is. Toen we Tarifa dwars hadden stond er een windje West 5 bf en zeilde we recht voor het lapje! Het grootzeil nog zonder rif en de bulletalie strak doorgezet. De genua zet ik onder deze omstandigheden ook strak door als een soort stabilisatie vin. We klokte regelmatig 10.5 knopen over de grond. Toen we de Gibraltar baai in draaiden , begon ik me toch een beetje zorgen te maken met deze snelheid tussen de tankers door en al het andere verkeer in de baai dat leek me dat geen goede optie. Ik liet de boot naar halver wind loeven en trok het grootzeil omlaag, Toen we verder de baai in zeilde werd de wind steeds zwakker en moest voor de laatste 2 mijl de motor bij. We meerden om 15.00 uur af in de nieuwe marina van La Linea. Genaamd Alcaidesa Marina Log: 38 mijl motor: 2 uur.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!