Tomboy.reismee.nl

Naar Rota

Op maandag 29 april werd de Tomboy te water gelaten. Vriend Bruce heeft een boei gekocht in de geul bij Faro en ik mocht daar gebruik van maken omdat hij zelf nog niet klaar is met zijn boot. Dus voer ik samen met Bruce naar zijn boei en. We maakten de Tomboy er aan vast nadat Bruce een rvs wartel had gemonteerd. Vanaf de boei is het 10 minuten varen met de bijboot naar de motorboot marina waar je af kunt meren bij het tankstation. Zo kun je water halen, bootschappen doen en bv gasten ophalen. Op zaterdag 4 mei vloog Thea naar Faro en nam een taxi naar deze plaats. Na een biertje, kozen we het ruime sop uiteraard met de bijboot want de spoorbrug heeft weinig hoogte. Het was laagwater dus voorzichtigheid was geboden. Helaas, na het passeren van de brug hoorde we een harde klap en ging het toerental van de buitenboordmotor omhoog. De breekpen bleek gebroken en ik kon dus verder met de roeispanen. Op maandag 6 mei vertrokken we naar Culatra om nog even te genieten van dit mooie eiland. Het voor anker gaan is nu een eitje en het Rocna anker van 15 kg geeft veel vertrouwen. We maken een lange standwandeling en laten ons \'s avonds verwennen bij het restaurant van de club.

Thea wilde graag de rivier op naar Alcoutim, daar was vorig jaar haar wandeling gestart. Ik vond dat, we dan ook door moesten varen naar de zijrivier, de Rio Vascao. Dit is het zgn schildpadden riviertje. De volgende dag op dinsdag vertrokken we van Culatra naar de Guardiana. We hadden licht weer zodat de motor de hele tocht mee moest helpen. Om 21.15 u ging het Rocna anker voor de tweede keer overboord. Op woensdag morgen voeren we naar Ayamonte. \'s Avonds gingen we naar de Chinees waar we enthousiast werden ontvangen door James. Op donderdag 9 mei voeren we om 12.30 met de vloedstroom naar Alcoutim het was prachtig weer en we lieten daar om 15.50 het anker in de rivier zakken. De ankergrond is ter hoogte van Alcoutim niet al te best, dus het was even spannend of dat het anker goed zou houden. Ook hier liet het Rocna anker ons niet in de steek. We gingen naar de Spaanse kant (SanLucar) en klommen daar naar het fort. De catamaran van Martin en Rosemarie lag aan de steiger, de Engelse buurvrouw vertelde ons dat ze een huis hadden gehuurd omdat Rosemarie zwanger is. We klopten aan bij het ons beschreven huis en werden hartelijk ontvangen. Op vrijdag gingen we direct verder de rivier op naar de Rio Vascao, dat is maar 5 mijl. Vlak naast de monding van het riviertje ging het anker weer overboord. De EOS lag een stukje verder en we nodigen de opvarenden (Peter en Ellie) uit voor een drankje Het was heerlijk weer en we bleven 2 nachten. Met de bijboot tuften we het riviertje op tot we niet verder konden en zwommen daar in het heerlijke warme water. De tweede dag voeren we met de bijboot naar Pomarao. Op zondag 12 mei voeren we terug naar Ayamonte, het was zonnig en er stond een matige Noorden wind. Mazagon was het volgende doel. Het was om 6.00 u hoog water en dat is de beste tijd om naar buiten te gaan, want in de monding van de Guardiana kan het flink te keer gaan. We moesten echter eerst boodschappen doen (op zondag zijn de winkels in Spanje dicht) , dus besloten om 10 uur uit te varen, na het doen van de boodschappen. Gelukkig was het licht weer maar in de mondig, ging het toch woest te keer. De Tomboy lag wat zwaar op het voorschip door de volle watertank. Na een paar flinke klappen was het ergste achter de rug maar het duurde nog dik twee uur voordat we rustiger vaarwater bereikten. Vertrek Ayamonte: 10.05 aankomst Mazagon 18.00 Op donderdag 16 mei voeren we met een stevige wind NW draaiend W 3/6 Bf van Mazagon naar Chipiona. Het was een mooie zeiltocht met veel werk voor de kapitein, eerst een rif er in daarna grootzeil eraf daarna grootzeil weer omhoog. In de nacht van donderdag op vrijdag werd ik wakker om een uur of 5 door veel kabaal. Het bleek de genua van een Beneteau First 300 te zijn, het ging zo te keer dat ik besloot te proberen er wat aan te doen . Ik kleedde me aan en ging naar die boot. Met de hulp van een inmiddels gearriveerde nachtwaker kon ik het zeil bergen. De rest van de week bleef het hard waaien en wat regenen. De baai van Cadiz was het volgende doel en Rota leek een leuke haven, dit is maar een korte afstand omdat weinig wind in het vooruitzicht was wilden we proberen Rota toch op het zeil te bereiken. Tijdens d e tocht zou ik proberen een visje te verschalken. We vertrokken uit Chipiona om 10.45. Toen we vrij gevaren waren van de ondieptes voor de kust, ging de paravaan over boord. . Toen ik na een poosje de paravaan binnen haalde was de vislijn finaal doorgebeten. Dus geen vis voor het avond eten! Aankomst: Rota 16.15 afgelegd: 17 mijl motor: 1 uur. Rota is een mooie oude stad en de haven is rustig met het strand vlak bij. Vanaf de haven vertrekt er een ferry naar Cadiz. Een prima plaats om bezoek te ontvangen. We blijven hier een poosje liggen!

Rien vd Hoek

Hallo Hans,
leuk weer wat van je te lezen (horen). Jullie lekker zwemmen en wij bibberen. We gaan bijna in de vorstverlet. Slaapt zeker een stuk beter zo'n zwaar anker? We kijken uit naar je volgende verhaal. Gr Jannie en Rien.

René en Anneke

Hai jullie drietjes,
Het is goed te lezen dat alles wel is bij jullie aan boord. Rustig aan dan breekt het lijntje niet. Bij ons gaat alles zijn gangetje, morgen vroeg beginnen we aan de oversteek naat Corfu (Griekenland) Temperaturen lopen al aardig op.
Goede vaart en heel veel plazier.
René en Anneke s/y Mi Dushi Ciro Marina Calabrie

Paul

Fijn om weer wat van je te horen
Remember: Ons broertje is as zateradg jarig!
Groetjes ook van Michelle.

Arie

Hoi Hans, Leuk om weer een beetje mee te reizen en mogelijk ook wat ideeen op te doen voor een vakantie. De foto's laten in ieder geval beter weer zien dan bij ons in ZW Frankrijk, het lijkt wel herfst. Fijn dat het prive ook geod gaat, geneit er samen van en tot het volgende verhaal. Gr. Louise en Arie.

Hans

Allen hartelijk bedankt voor de reacties.
Rien: volgens Henk de Velde is het Rocna anker de beste. Met 15 kg ipv 10 kg geeft rust.
Arie: Cadiz zou een tip kunnen zijn evenals Sevilla, als je van steden houdt natuurlijk.