Tomboy.reismee.nl

Bezoek op de Tomboy

Van 11 augustus tot 20 augustus bleven we voor anker bij het eiland Culatra.

Zwemmen, roeien met de bijboot, strand wandelingen en met het veer naar Olaho.

Het weer was perfect dus vol op genieten.

Ik moest op 21 augustus in Vilamoura zijn om Thea daar aan boord te nemen.

Ik voer met weinig wind op 20 aug daar naar toe.

Het was die dag om 4.43 hoog water met een coefficient van 95, dus springvloed.

We vertrekken om 7.05 de ebstroom zal dan wel goed door gezet zijn maar eerder vertrekken is ook lastig. Net buiten de pieren ging het er ruig aan toe met enkele hoge brekers.

Daarna was de zee vlak en moeten we motoren.

Vertrek: 7.05, aankomst:11.20, log: 19 Nm, motor: 5 uur

Op woensdag 22 augustus vertrokken we in westelijke richting, ik wilde Thea het westelijke deel van de kust laten zien, de vorige keer dat ze aan boord was hebben we het oostelijke deel gedaan.

Het plan was om naar Alvor te varen, maar de wind stond tegen en al snel had ik door dat dit niet zou gaan lukken. Portimao ligt iets dichter bij dus werd dat het doel.

Halverwege trok de wind sterk aan en maakten we kruisend nog maar weinig voort gang.

Het laatste stuk moest de motor er weer aan te pas komen om voor donker de ankerplaats te bereiken in de monding van de Rio Arade.

Het is een hele mooie ankerstek daar voor Portimao we bleven een nachtje extra.

Op vrijdag 24 augustus kruisten we de laatste mijlen naar de lagune van Alvor.

Thea is enthousiast over deze ankerplaats, we bleven hier tot en met maandag 27 augustus.

De weer goden waren met ons, want de Sagres baai lokt en dat zou niet lukken met harde westen wind. Er was N tot NW wind voorspeld toe nemend tot 4/5.

We vertrokken om 10.25 met lichte noorden wind.

Hoe dichter we bij de Sagres baai komen hoe harder het ging waaien, er ging een rif in het grootzeil en de genuna naar 40%.

De wind kwam ruim in en we maakten snelheden van 7 knoop. Het laatste stuk moest het grootzeil naar beneden en bleven we toch nog 6 knopen maken op alleen een stukje Genua.

Thea gaf geen kik. Tevreden laten we het anker zakken in die prachtige Sagres baai.

Vertrek: 10.25, aankomst: 14.20, log: 19 mijl motor 0.5 uur.

Op dinsdag 28 augustus voeren we terug naar Lagos waar we voor het strand het anker lieten zakken.

Met een stevige noorden wind was dit ook weer zo'n tocht met een goud randje de halve Genua was voldoende om de snelheid rond de vijf knopen te houden en... natuurlijk volop zon.

In Lagos namen we water in en proviand,Thea maakte een tour de ville en 's avond gingen we naar een leuk restaurant.

Om wat tijd over te hebben besloten we voor de vlucht van Thea op 31 augustus terug te varen naar Vilamoura op 30 augustus. De noorden wind stond nog steeds door en we maakten weer een prachtige snelle tocht.

Vertrek Lagos: 12.55, aankomst Vilamoura: 18.30, motor: 0.8

Het is nu vrijdag 31 augustus 2012 22.00 uur.

Om 16.30 heb ik Thea naar de taxi gebracht en ze zal nu ongeveer landen op Zestienhoven.

Ik zit weer alleen met Pukkie en kijk terug op een prettige (te korte) periode met Thea aan boord.

Een goede maat die tegen een stootje kan en.... nog goed in de keuken ook!!!!

michel

Als ik het zo lees hebben jullie het prima gehad. Met wat 'echte zeiltripjes' erbij geeft dat toch een goed gevoel.

Theo

Hoi,wat leuk dat jullie samen zo naar je zin hebben gehad.Nu alleen weer verder met trouwe Pukkie.
Nog verdere reisplannen of is het waar de wind ons brengt?Hier gaat alles zijn gangetje.
Vr.gr.Theo

René

Hai Hans,
Perfect dat jullie zo'n leuke tijd hadden. waar zit je op dit moment? Wanneer gaat Tomboy bij Bruce de wal op? Bij ons aan boord alles wel. Knuf aan Pukkie
Gr René

Hans

Hoy René,
Leuk dat je reageert. Het antwoord vind je in mijn laatste verslag.
Tot ziens!