Tomboy.reismee.nl

vlucht voor de hitte

Het is bloedheet in Ayamonte, je ligt toch in de stad en dat is goed te voelen.

Nog snel wat boodschappen gedaan en om 12.45 de Guardiana op gevaren en voor anker gegaan.

Hier is het een stuk beter.

De hitte van de stad is weg en het windje is verfrissend.

We liggen weer op dezelfde plaats tegenover de jachthaven van Vila Real, aan de Spaanse kant is een strandje. Ik ga nog even zwemmen en Pukkie vermaakt zich op het strand.

Om een uur of elf kruip in mijn kooi.

Op zaterdag ochtend om 6 uur wordt ik wakker geschud, de wind is naar het noorden gedraaid en er staat een dikke 5 bf. Ik kruip bij Pukkie op de bank in de kajuit, hier is de beweging van het schip minder voelbaar dan in de voorpiek.

Om 8.40 u nam de wind wat af en roeide ik naar de kant om Pukkie uit te laten

De bb motor hing op de hekstoel maar het water was te ruw om die op de bijboot te laten zakken.

Het vertrek was gesteld op 11.00 u, met als bestemming Culatra.

Toen moest het anker er uit. Met de hand alleen lukte het niet.

Ik zette de motor in zijn werk op stationair toerental.

Ik kreeg nu wat hulp om tegen de stroom en wind in de ketting binnen te halen.

Nadat het anker was geborgen, rolde ik de Genua half uit en vlogen we het zeegat uit.

Helaas rond 1 uur nam de wind af en draaide naar het westen, tegen dus.

Eerst zwakte de westen wind af, zodat de motor erbij moest, later in de namiddag trok de wind aan tot een dikke 5 bf en moesten we tegen golven van plm 1 meter in boksen.

Ik zette het toerental van de motor op 1800 toeren , en het grootzeil stijf door.

Ik wilde voor het donker aan komen, door de golfslag maakten we niet meer dan 3 knoop gemiddeld.

Net voor donker om 20.15 laten we het anker vallen.

Vertrek 11.25, aankomst 20.15, log 34 mijl, motor 5.9 uur

Reacties

Reacties

Arie Hol.

Hallo Hans, ondanks dat de foto's altijd prachtig zijn reageer ik niet zo vaak omdat de zeil termen me niet zo veel zeggen, maar het verhaal van 7 augustus sprak me wel aan!! Mooi weer, goeie vrienden, lekker eten en een goed glas wijn. Geniet maar lekker verder, ik blijf je volgen. En ja Hans ik weet uit ervaring dat je van limonade geen kater krijgt.

Ton en Anneke Verbraak

Hans, In Noord Spanje is het duidelijk kouder dan in Ayamonte. In Oktober zullen wij ook wel in de Algarve arriveren.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!