Tomboy.reismee.nl

Van Alvor naar Lagos

Na een week Alvor wilde ik even wat anders.

Lekker in een haven liggen met douche, wasmachine en restaurants op loop afstand.

Lagos heeft dit allemaal, besloten om op vrijdag 6 juli te vertrekken met het uitgaande tij.

Dan bij Lagos buiten voor het strand de nacht door te brengen en dan op zaterdagmorgen de haven op te zoeken.

Om 9.10 het anker binnen gehaald en de 4 mijl op de Genua naar het strand van Lagos gezeild.

De zon scheen uitbundig en de wind 3 bf uit het noorden.

Voor het strand van Lagos het anker laten zakken in 5 meter water en de volledige ankerketting uit laten lopen (30 meter 8 mm).

In de namiddag begon het flink te waaien en de boot begon te gieren.

Dit ligt erg onrustig en de kans op uitbreken van het anker tijdens zo'n wilde gier is niet denkbeeldig.

Onder deze omstandigheden heb ik al meer malen met succes het gieren kunnen dempen met een hulpanker over de boeg met een korte lijn.

Ik liep over het dek naar voren met het hulpanker en Pukkie liep achter mij aan.

Het woei op dat moment al zo hard dat ik bang was dat Pukkie overboord zou waaien.

Dus Pukkie terug gestuurd naar de kuip en het anker over de ankerrol erbij gezet.

Dit hielp wel, het gieren werd minder en het hoofdanker hield goed.

Om 23.00 uur naar kooi gegaan en lekker geslapen.

OP zaterdagmorgen stond er nog steeds een noordenwind van plm 5 bf.

Om 8 uur het hulpanker geborgen en de motor gestart.

De boot begon gelijk te gieren en ik moest die 30 meter ankerketting met de hand binnen zien te krijgen tegen de harde wind in.

Tijdens een zwaai naar buiten stond er zoveel spanning op de ketting dat ik de ketting om de voorste kikker moest slaan om hem te houden.

Tijdens het overlopen lukt het soms om de ketting een kleinstukje binnen te halen, dan snel de ketting weer om de kikker even afwachten tot de zwaai weer gemaakt is en dan snel weer een stukje binnen halen. Het duurde ruim een halfuur om het anker uit de grond te krijgen.

Conclusie de ankergrond voor het strand bij Lagos is prima.

Een elektrische ankerlier staat op mijn verlang lijstje!

Rien vd hoek

Hoi Hans
Dat was zeker spierballenwerk. Heb je geen last gehad van de deining? Een elektr lier is zeker een must met dat werk en misschien ook beter voor de kikker. Hou je taai gr jannie en rien.

Hans

Hallo Rien,
Bedankt voor je reactie.
Er liep nagenoeg geen deining.
Heerlijk rustig kunnen slapen!

René

Hai Hans,

Misschien een electrische lier die vanuit de kuip te bedienen is? Zonder een electrische lier is het echt niet te doen , vooral wanneer je in je uppie bent. We zullen in de winter wel een ADONIS thuis aantreffen.
We mailen wel. Knuf aan Pukkie.

René en Anneke.

Hans

Ja René,
Bruin en gespierd.
(Van het anker binnen halen)