Tomboy.reismee.nl

Van Ayamonte naar Rio Vascao

Ik had verschillende verhalen gehoord over de Rio Vascao. Men noemt het ook wel het schildpadden riviertje. Dus schildpadden, glas helder water en een prachtige natuur. Even voor Pomarao is de monding. Op maandag 21 mei om 11.00 uur vertrokken uit Ayamonte bij laag water met bestemming Alcoutim. Op de motor, stroom mee en wind tegen. De Mi Dushi kwam ook en we hadden alle bij nog een plaatsje aan de steiger. Na twee dagen Alcoutim had ik wel weer zin om wat te varen, en dus op woensdag 23 mei op de kentering los gemaakt en op mijn gemak de 5 mijl stoom opwaarts gevaren naar de monding van de Rio Vascao. Hier in de binnenbocht het anker laten zakken. Dan moet er het een en ander geregeld worden. De bijboot op pompen en de bb motor er op zetten. Het zonnepaneel aan de zeerailing hangen en aan sluiten, ankerbal hijsen. Positie controleren en dan…. Genieten, het is daar werkelijk prachtig. De Mi Dushi kwam op donderdag en vertrokken alweer op vrijdag, ( Anneke moest naar de kapper) we hadden nog wel een gezellige avond samen. Ik ben daar vier dagen blijven liggen en elke dag de Vascao op gevaren met de Zodiac. Echt een unieke ervaring. Een klein stukje kun je maar het riviertje op en dan kom je bij een stuw boven deze stuw is een klein meertje met prachtig water en niet koud zoals bv in de Ardennen. Met laagwater kun je niet tot aan de stuw varen, dan moet je al eerder stoppen en de rest lopen, omdat het water dan te ondiep is. En die schildpadden? Ik heb er twee gezien een baby van plm. 5 cm en een grote van plm. 20 cm. Op zondag 27 mei stond er een stevige noorden wind en konden we de 24 mijl terug naar Ayamonte bijna geheel zeilen.

jlvdhave@gmail.com

Hallo Hans,

Dat waren mooie foto's van de Rio Vascao, nog grotendeels ongerepte natuur. In Nederland is ook eindelijk de zomer aangebroken. Ook met de Pinksterdagen was het voortreffelijk weer met zon en wind om te zeilen. Op 2e Pinksterdag was er op het Haringvliet een enigszins vreemd natuurverschijnsel. Er ontstond plotseling (zee)mist, ook wel genaamd " zeevlam ", de helft van het Haringvliet bij tiengemeten was zonnig en de andere helft dikke zeemonster. Je zag af en toe een schim van een zeilboot en ook regelmatig alleen het topje van de mast! Een heel bijzonder fenomeen, aan strand daalde de temperatuur van 22 Gr. Naar 12 Gr.! Na een paar uur was alle mist weer opgelost en kon iedereen die zin had, weer gaan zeilen. Zo zie je maar, zelfs op het Haringvliet heb je naast je digitale navigatie, soms ook opeens radar nodig. Groeten aan Pukkie en een goede en prettige zeereis verder.
John & Gerda van der Have
z.s. Zeevalk

Rien vd Hoek

Hoi Hans
Dat lijkt me inderdaad echt genieten schildpadden of niet.
De foto's zijn heel mooi om jaloers op te worden.
Geniet maar verder. Groetjes van Jannie en Rien.