Tomboy.reismee.nl

Van Ayamonte naar Faro

Na bijna een jaar in het water wilde ik de Tomboy op de kant hebben.

Een verse laag antifouling, de vaanstandpropeller van nieuw vet voorzien en de romp in de was zetten dat moest gebeuren.

Ik had goede geluiden gehoord over de werf van 'Bruce' te Faro. Dus hem opgebeld en een afspraak gemaakt voor 29 maart.

Op woensdagavond 28maart (mijn verjaardag) bleek dat er erg slecht weer opkomst was.

Zowel windguru als u grib gaven voor omgeving Faro 23 knopen en stoten van 30 knopen.

In de ochtend van 29 maart Bruce gebeld en een nieuwe afspraak gemaakt voor maandag 11.00 uur.

Op vrijdag de 30e stortregende het met een harde wind.

Op zaterdag zou de oosten wind wat afnemen en ook de buien zouden wat minderen.

Op zondag beter weer maar.. de wind zou dan naar het westen draaien.

Dus het plan op zaterdag gezet.

De monding van de Guardiana is erg ondiep dus vertrek tijdens hoogwater.

Zaterdag 31 maart vertrek Ayamonte: 9:45 u wind O3 toenemend 4/5.

In de loop van de middag neemt de wind flink toe en we komen te vroeg bij de pieren van de lagune aan. De stroom staat nog naar buiten. Ik bekijk het golven patroon en besluit dat naar binnen zeilen moet kunnen. Ik rol de Genua tot 1/3 in en het ongereefde grootzeil met een wat losse schoot.

En zo scheuren we halverwind tussen de pieren naar binnen.

Een maal binnen doek ik op mijn gemak het grootzeil op en haal de Genua binnen.

We moeten bakboord uit naar Faro en nauwkeurig de betonning volgen.

Dat wilde ik niet onderzeil doen.

Bruce zou mij, maandag om 11 uur oppikken bij boei 23.

Deze boei ligt op de rand van een poel en het is daar voldoende diep. Er liggen een aantal meer boeien, de meeste zijn bezet maar ik ontdek een vrije en meer daar op af.

Op maandagmorgen 10.30 uur wordt er op de boot geklopt, het is Bruce en hij vraag 1.5 meter?

Ik roep yes, en hij roept follow me.

Ik trek snel mijn bootschoenen aan en start de motor.

Het lijntje door de tros van de boei los gegooid en achter de sloep van Bruce aan.

Bruce volgt een slingerend geultje, naar de hijsplaats.

Af en toe gaat de diepte meter naar 00 maar we blijven vrij van de bodem.

Bij de kraan staan twee man klaar om de landvasten aan te pakken.

Even later staat de Tomboy droog en wordt het onderwaterschip schoon gespoten.

Het is de bedoeling dat we een dag of tien hier blijven.

Groeten uit Faro!!

Reacties

Reacties

Rien vd hoek

Hallo Hans ,
Leuk weer wat van je te lezen. Hier is het de laatste dagen ook niet zo best. Noorder wind en heel koud. Voor tweede Paasdag wordt er heel veel regen opgewgeven.
Hoe is de temperatuur bij jou ? Het os te hopen, dat je gooed we hebt bij het verven en poetsen. Groetjes Rien.

Hans

Hoy Rien,
Het is nu prima weer hier, de temperatuur in de middag is tussen de 20 en 25 graden.

Het beste en tot schrijfs,
Hans

René

Hai hans,
Leuk dat je weer begonnen bent met de website. Hier in Zeeland is het geen weer voor een normale blanke. Langzaam worden ook hier de koffers gepakt!!!!Zoals je weet gaat ons vliegtuig naar Faro op 9 Mei dus nog FF Sterkte bij Bruce. We verheugen ons op Sevilla.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!