Tomboy.reismee.nl

Van Culatra naar Ayamonte

Op dinsdagochtend 13 septemberom 06.00 uur opgestaan want er is heel wat te regelen voordat we kunnen varen. Pukkie uitlaten op de wal kost het meeste tijd, daarna kan pas de bb motor en de bijboot aan dek gestouwd worden.

Ik wil twee uur voor laagwater naar buiten en in de middag even voor hoogwater de Guardiana op varen. Dat moet lukken omdat de afstand 25 mijl is.

Het is laagwater bij de lagune om 10.06 uur en hoogwater bij Ayamonte om 15.55 uur.

Het anker gaat om 7.45 uit de grond en we zeggen tot ziens tegen dit prachtige gebied.

Om even over achten speren we met 7 knopen de zee op. Er lopen wat golven in de monding maar de oceaan is rustig, dus het is niet echt gevaarlijk.

Buiten hebben we aanvankelijk een oosten wind dus tegen, maar het is hierdoor heerlijk koel.

Rond tien uur draait de wind iets naar het zuiden en kunnen we zeilen maar niet voor lang want de wind draait door en komen we voor de wind te liggen.

Geen druk meer op het zeil en dat frisse windje is er natuurlijk ook niet meer.

De temperatuur vliegt omhoog en binnen een mum van tijd is het 30 graden!!!

Als we om 15.00 uur voor de monding van de Guardiana rivier aankomen hebben we de stroom nog mee naar binnen.

We meren om 15.50 af in een bloed heet Ayamonte.

Ik meld me bij het haven kantoor en ik kan de plaats die ze voor mij per 1 oktober hadden gereserveerd nu al innemen. Ponton D plaats 35.

Ayamonte is een flinke stad met mooie pleinen, veel winkels en restaurants, de binnenstad is een wirwar van smalle straatjes omzoomd met witte huizen.

Ik heb al een aantal vaste liggers ontmoet en ben hartelijk ontvangen

Er is hier geen wasserette dus heb ik van ochtend mijn was naar de wasserij gebracht.

Daar betaal je wel een redelijke prijs nl 3 euro per kg, minimaal 3 kg.

Hier voor wordt de was gewassen en gedroogd.

Als een en ander geregeld is wil ik de Guardiana verkennen, je kunt gemakkelijk, 20 mijl de rivier op tot aan Alcoutim, het laatste stuk tot Pomerao (7 mijl verder) schijnt lastig te zijn.

Vertrek op dinsdag de 13e : 7.45 uur Culatra. Aankomst 15.50 Ayamonte. Motor uren: 7.

Omdat het doel bereikt is nog wat cijfers.

Totaal 2095 mijl gevaren.

Brandstof totaal 278 liter verstookt.

Motor uren totaal 217 uur.

Gemiddeld brandstof verbruik: 1.3 liter/uur

Totaal vaar uren: nog te bepalen.

Ik dank alle 'mee reizigers' hartelijk voor hun reacties.

Reacties

Reacties

Rien v d Hoek

Profociat Hans.

Het is leuk meereizen geweest. Misschien heb ik het over het hoofd gezien maar ik ben geen schade tegengekomen.
Goed gedaan zeeman. We hopen, dat je er een fijne tijd zal hebben. Groeten van Jannie en Rien.

Wim Stutvoet

Gefeliciteerd met het behalen van uw doel!
Leuke foto's van de stadjes, zo te zien kun je
in Ayamonte heel goed vertoeven!

Gr. Wim

michel

Gefeliciteerd!
Zo te zien valt de haven en stad niet tegen, van te voren is het toch lastig een goed beeld te krijgen.
Nu maar even 'lekker 'rustig aan' doen, dat heb je wel verdiend na deze tocht.
gr mihemawo

Theo

Goed gedaan Hans,nu nog een beetje inburgeren en je wordt een mengelmoes van Portugees,Spanjaard en Hollander.Ik ben een paar dagen in Staphorst geweest vandaar deze wat late reactie.Hier alles oke.
Nou geniet maar van het weer en omgeving hier is het herfst.Theo

theo kerklaan

Hans gefeliciteerd met deze geweldige prestatie van goed zeemanschap.Heb je redelijk kunnen volgen door je leuke verslagen en fotoos.Door mijn vakanties in Les Landes ,Lissabon en de Algarve had ik wat herkenning en aanknooppunten. Nu eerst uitblazen en dan naar Elcoutin en de omgeving maar geniet van de zon,ben jaloers-Theo

René

Ook van de Mi Dushi Gefeliciteerd met je prestatie Hans. Het is niet niks om in je uppie zo'n tocht te volbrengen. Eind deze week hopen wij ook jouw kant op te komen. Wij verheugen ons op het weerzien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!