Tomboy.reismee.nl

Van Olhao naar Culatra.

Op donderdag 8 september om 12.15 uur vertrokken vanaf de ankerplaats te Olhao naar de ankerplaats onder het eiland Culatra.

Op de heen weg naar Olhao had ik bij laag water nog een aantal waypoints in gevoerd zodat de terug weg helemaal een eitje was. Een vrije plaats uitgezocht en het anker laten vallen.

Er lag nog een Nederlands schip, de Maraq.

De Maraq wordt gevaren door Martin en zijn vrouw Rosemarie, en ze hebben een dochtertje van een jaar of twee aan boord. Ik had hen al eerder ontmoet en het was leuk ze weer te ontmoeten. De Marac is een flinke catamaran met een zee aan binnenruimte dat hebben ze ook wel nodig want het is hun huis.

Op zaterdagavond begon het te waaien ongeveer 4 bf omdat het water vrij groot is liepen er al snel flinke golven. Het stuk waar wij lagen is ongeveer een halve mijl breed en een mijl lang.

De Tomboy begon onder invloed van de golven, de wind en de stroom te gieren. Ik had het volste vertouwen in mijn 30 meter ankerketting en mijn smeedstalen Delta anker. Helaas ten onrechte want, plotseling zag ik dat mijn positie ten opzichte van mijn buurman veranderde.

Snel de kaartplotter aan gezet en de afstand gemeten naar het eerste ijkpunt en ja hoor de afstand was 300 voet dus we hadden een krabbend anker. Ik had enige moeite het anker binnen te krijgen. (dat moet ik nog steeds met de hand doen) Een eindje verderop het anker weer laten zakken en om het gieren te beperken het reserve anker voor de boeg laten zakken met een paar meter extra lengte. Hierna geen last meer gehad.

We hadden vijf heerlijke dagen met iedere dag prachtig weer.

Vandaag besloten om morgen dinsdag de 13e september te vertrekken.

Vertrek Olhao: 12.15 Aankomst Culatra: 13.30 Afstand 4 mijl motor uren:1.4 uur

Reacties

Reacties

rien vd hoek

Hallo Hans Dat was weer een poosje geleden. Schitterende foto's en een hoop mooi weer. Eigenaardig volkje die havenmeesters. Wel prettig, dat het goed weer gebleven is. Dat kunnen we hier niet altijd zeggen. De nachttocht van afgelopen zaterdag is na een poosje afgeblazen vanwege het slechte weer. Wind en onweer. Leuke foto van pukkie op die bak. Groetjes van Jannie en Rien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!