Tomboy.reismee.nl

Van Albufera naar Olhao

In Albufera lig je in een kom.

Aan de ene zijde staan de gebouwen en aan de andere zijde een heuvel, er is een smal toegangs kanaal gemaakt zodat de haven bereikbaar werd.

Het was dan ook zeer warm op die maandag toen wij daar binnen voeren.

Op dinsdag 6 september om 12.00 uur vertrokken naar Olhao.

Er stond weinig wind dus van zeilen kwam maar weinig maar het weer was weer fantastisch, was het binnen in de haven veel te heet op zee ging dat prima. Ik moet wel mijn witte vel bedekken, overhemd aanhouden en een grote zonnehoed.

Olhao bereik je via een lagune en dan daarna een betond kanaal.

De tonnen liggen op regelmatige afstand en zelfs met laagwater ging dat prima. De Reeds schrijft over de faciliteiten te Olhao: ‘Berth on wavebreak or as arranged'.

Dus er waren een aantal lege plaatsen aan de golfbreker en daar dus afgemeerd. De toegang tot de pontons was op slot en kon alleen met een kaart geopend worden. Ik kwam hier pas achter toen Pukkie al onder het hek door was gelopen.

Ik stond dus binnen op de steiger en Pukkie liep buiten rond en die liet zich die vrijheid goed smaken.

Ik kon fluiten en roepen maar Puk kwam niet. Het enige wat ik kon doen was hopen dat het allemaal goed zou gaan. Plotseling hoorde ik twee honden hard blaffen tegen elkaar en ik zag een vrouw wilde bewegingen maken. Even later kwam Pukkie de hoek om met haar staart recht omhoog als of ze wilde zeggen: ‘zo die heeft zijn portie te pakken'. Ik floot en ze kwam gelijk naar me toe.

Om een uur of tien zag ik twee kerels in uniform over de ponton lopen.

Ik vroeg aan een van hen of dat ze van de marina waren, nee zei hij ze wij zijn van de security.

Hebt u autorisation om hier te liggen? Ik zei nee dat ging niet want de deur zit op slot.

OK, morgen om 09.00 maak ik voor u de deur open dan kunt u naar het haven kantoor.

De volgende morgen om 08.00 uur werd er op de boot geklopt en stonden er twee andere mannen in uniform bij de boot en de dikste van de twee vroeg of ik autorisatie had om hier te liggen met mijn boot. Ik zij nee en doe het hele verhaal. Om een lang verhaal kort te maken, ik moest vertrekken, dan voor anker gaan en met de bijboot naar de wal en dan naar het haven kantoor en heel misschien als er plaats was zou ik in de haven mogen liggen.

Ik was er van overtuigd dat er genoeg plaatsen vrij waren. Nog geprobeerd dat gedoe met het ankeren over te slaan en rechtstreeks de autorisatie te verkrijgen maar dat kon absoluut niet.

‘I could lose my job', die dikke was onvermurmbaar.

Ik kon gelukkig een redelijke ankerplek vinden, voldoende vrij van de kant en andere schepen.

Het haven kantoor was een flink stuk lopen van de haven vandaan en daar vertelde een man mij dat er geen plaats vrij was. Daar sta je dan, bereid om een betaalde plaats te nemen wordt je gedwongen een gratis anker plek te nemen.

Ik heb het er maar bij gelaten en hebgewoon twee nachten gratis daar gelegen, de eerste nacht illegaal aan de ponton en de tweede nacht legaal voor anker.

Er is daar een grote supermarkt vlak bij de haven en voor de haven twee overdekte markthallen.

Eerst inkopen gedaan op de markt en daarna nog twee keer naar de supermarkt geweest.

Vertrek Albufera: 12.00 uur Aankomst Olhao: 19.00 uur Afstand: 27 mijl motor uren: 5.3

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!