Tomboy.reismee.nl

Van Alvor naar Albufera

Op zondag 4 september zijn we in de bijboot gestapt om de vaargeul van de lagune te verkennen.

Even voor laag water zijn we tot vlak voor de pieren gevaren en met de hand gps een stuk of zeven waypoints vastgelegd zo nauwkeurig mogelijk op het diepste punt van de geul.

Terug op de boot de posities van de waypoints over genomen op de kaartplotter en daar een route van gemaakt. Nu durfde ik op maandagmorgen te vertrekken met vallend water.

Maandag hoogwater: 09.00 uur

Vertrek: 10.15 uur

Precies over de lijn van de route gevaren en geen centje pijn.

Nou ja het was toch wel spannend, het water van de lagune is lang niet zo helder als buiten.

Buiten kun je het anker zien liggen op vijf meter water binnen is het water groen met hooguit een meter zicht.

Een maal buiten hebben we eerst het dek en het anker schoon gespoeld er zat een dikke laag modder aan.

Met zeer wissellende wind naar Albufera gezeild. Onder ideale omstandigheden strak blauwe lucht en een temperatuur van 24 graden en een vlakke zee soms gingen we 6 knopen en even later nauwelijks 3.

Aankomst Albufera: 15.00 uur, afstand gevaren 21 mijl, motor 1.1 uur

Albufera is een afknapper, duidelijk de hersenspinsels van een project ontwikkelaar.

Rond om de haven alleen beton en asfalt, geen bakker of buurt super in de omgeving.

Door de besloten liggen wordt het in de middag zeer warm.

We blijven hier maar een nacht!