Tomboy.reismee.nl

Van Lagos naar Alvor

Het plan was om twee nachten in Lagos te blijven, maar omdat er een depressie op woensdag 31 aug voorbij zou trekken met regen en zuiden wind bleven we een nacht extra.

Op donderdag 1 september '11 om 12 uur uit de box vertrokken en naar de receptie gevaren.
Toegangskaart in geleverd en 103.32 Euro afgerekend voor drie nachten liggen.

Dat is toch niet normaal, ik ga nu een paar nachten gratis liggen om de gemiddelde prijs wat te drukken.

Het doel is Alvor maar een paar mijl voorbij Lagos.

Zodra we buiten de pieren waren de Genua half uit gerold en op het gemakje naar de pieren van Alvor gezeild met een westen windje.

Alvor heeft geen marina het is een lagune waar je gratis kan ankeren.

Toen we de lagune binnen voeren verwachtte ik een kanaal met boeien.

De Reeds schrijft hier over: 'The channel is buoyed; best to enter on the young flood whilst the drying banks can be seen'. Het was twee uur na laag water dus we hadden wel een heel jonge vloed

de lagune binnen varend zag ik een groene boei iets aan bakboord en een heel eind verder een rode boei. Er stond een sterke stroom naar binnen. Ik stuurde naar bakboord om naar de groene boei te varen, plotseling vliegt de dieptemeter naar nul en we komen zachtjes tot stilstand.

Net voor de groene boei op het randje van de plaat die blijkbaar erg steil omhoog loopt.

Nog even geprobeerd los te komen maar de sterke stroom houdt ons in de greep (houdgreep).

Het anker dat al klaar lag voor in de lagune, uit gebracht met 10 meter ketting en dan maar wachten tot dat de vloed zijn werk heeft gedaan. Het is mooi om te zien hoe het schip weer vrij komt en de ankerketting strak trekt.

Na een kwartiertje zijn we weer los en kunnen we verder.

Het is heel moeilijk te zien waar de platen zich bevinden en van een beboeid kanaal is al helemaal geen sprake. Ik moet naar die rode boei zien te komen aan de overkant van de plas.

Langzaam vooruit kan haast niet door de sterke stroom. Ik zie dat we een grote bank naderen, ikstuur hard naar stuurboord om de plaat te ontwijken en..... we lopen zachtjes aan de grond. Weer het zelfde verhaal, motor uit, anker naar beneden en wachten.

Ik heb blijkbaar van achter de helmstok onvoldoende zicht op het water. Even later als we weer varen haal ik mijn Raymarine afstandbediening uit de kajuit en klim op de boegpreekstoel met een hand aan de voorstag en in de andere de afstandbediening.

Zo kan ik sturen en het water overzien en enigszins zigzaggend kan ik nog een plaat ontwijken en komen we in de lagune voor de stad aan. Ik laat het anker zakken en geniet van een verlate lunch

met gebakken ei en ham en witbrood dat smaakt heerlijk na zo'n tocht.

Wat betreft de plaats waar we liggen: dit is weer geweldig, ik zelden zo een rustige en mooie stek gezien. Geen last van deining, weinig golven van passerende schepen en de golven door wind veroorzaakt zijn laag.

In de namiddag en avond zorgt de voorbij trekkende depressie voor een aantal zware regenbuien vergezeld van onweer en harde wind.

Vandaag vrijdag de 2e is het weer helemaal opgeknapt en hadden we een prima dag.

Lagos check uit: 12.30, Aankomst lagune Alvor: 14.30, afstand: 6 mijl, motor: 1.5 uur.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!