Tomboy.reismee.nl

Van Lagos naar ........Lagos

Na twee nachten in Lagos wilde ik het water op en gaan ankeren voor die prachtige kust waar we langs kwamen vlak voor de haven van Lagos.

De havengelden bedroegen 68.88 euro voor twee nachten.

De voorzieningen waren prima maar dat mag ook wel voor dat geld.

Toen we op de plek aankwamen die ik voor ogen had bleek dat daar de Balu ook lag.

De Balu wordt gevaren door Florian en zijn vrouw Jose, zij zochten en vonden een plaats voor de boot in Faro en vliegen begin september terug naar huis. Zij vertrokken op zondag ochtend vanaf de ankerplek.

De bodem op deze plaats is een combinatie van zand en gesteente.

Als je het anker laten vallen moet je dit op een plek doen waar zand ligt. Het water is heel helder, op 6 meter diepte zie je het anker liggen. Dus een goede plek uitgezocht en het anker laten vallen.

Wat een paradijselijk festijn hebben we daar gehad.

Zwemmen, ( het water is 21 graden). Snorkelen, (lukt nog niet erg). Fotograferen, (lukt). Vissen (twee baarzen gevangen en op gegeten). Met de hond naar het strand (weinig branding). Grotten tocht.

Dit alles zonovergoten met een prima temperatuur.

Op zondag avond draaide de wind naar het oosten en begon flink door te zetten hierdoor ging de boot gieren en dan wordt de ankerketting over de stenen getrokken. Dit geeft een geluid dat enigszins lijkt op onweer in de verte. Pukkie reageerde hierop door te gaan blaffen.

Ik wachtte even laagwater af, toen de wind bleef door zetten, leek het me verstandig naar een betere ankerstek te gaan.

Dus anker op gegaan en in oostelijke richting naar het strand gevaren net voorbij de pieren van Lagos. Dit met de nodige voorzichtigheid want het was inmiddels aarde donker.

Nadat het anker in de (zand) grond zat, even de positie in de kaartplotter gezet voor controle.

Als ankerlicht gebruik ik een petroleumlamp die ik vast bind achter het windscherm, hierdoor kan hij niet uitwaaien.

Omdat er een aantal vissers bezig waren heb ik voor deze nacht het kajuitlicht aan gelaten.

Dit is een felle LED lamp dus veel licht voor weinig stroom.

Op maandag morgen naar de haven van Lagos gevaren om inkopen te doen en een kapper te zoeken.

rienvdhoek@gmail.com

Hallo Hans.
Ja het is daar mooi he? Vooral als het weer meezit. Verderop langs de kust zijn ook nog een paar leuke baaien en dorpen. Toen wij daar waren was er nog een vissershaven aan sb kant en daar kon je ook voor anker halverwege het kanaal is dat niet meer? Veel plezier en een hoop mooi weer toegewenst door Jannie en Rien.

Hans

Hoy Rien,
Ja die vissershaven is er nog steeds.
Ligt vol met vissersschepen en locals.
Tot schrijfs!