Tomboy.reismee.nl

Van Sines naar de Sagres baai

In het weekend van 20 en 21 augustus liep er een depressie langs en dat gaf regen en wind uit alle windrichtingen.

Voor maandag voorspelde windguru weer noordenwind, in de middag oplopend tot 20 knopen.

We vertrokken die maandag om 7.15 uur, met als doel de Sagres baai, afstand te gaan: plm 60 mijl.

De wind bleef de hele dag in de west hoek en net niet sterk genoeg om voor donker in de Sagres baai te arriveren.

Dus als de wind wat toenam kon de motor uit, even later moest hij al weer bij.

Om 17.30 uur besloten om te gaan eten en dit niet op de ankerplek te doen.

Ik had de laatste tijd in diverse supermarkten gezocht naar kant-en-klaar maaltijden.

De lekkere magnetron maaltijden zoals in Frankrijk, zijn hier niet te koop.

In de Spaanse en Portugese super markten zie je vaak maaltijden in blik.

Ik had hier een aantal van aan boord genomen. Op de wikkel zie je wat bonen, vlees en groente afgebeeld.

Ook nog een plaatje van de chef die de maaltijd zou hebben samengesteld.

WAT EEN AFGANG het vlees bestaat hoofdzakelijk uit spekvet!

Maar ja het vult wel, misschien kan ik de andere blikken als vis voer gebruiken.

Pas even over zeven uur kwam de beloofde noorden wind door zetten en konden de laatste mijlen gezeild worden met hoge snelheid zodat het doel de Sagres baai voor donker te bereiken toch nog (bijna) haalbaar bleek. Toen we de Cabo De Sao Vicente rondde stond de zon even boven de horizon.

Bij het ronden van de Pta de Sagres was het nog net licht genoeg voor een goede oriëntatie.

Er lagen al een stuk of zes schepen dus op voldoende afstand werd het anker neer gelaten.

Het woei inmiddels flink maar met de wind uit de noord hoek lig je daar heerlijk beschut en er stond geen deining.

Ook disdag de 23e bleef het de hele dag waaien 5 bf met uitschieters naar 6. Met Pukkie naar het strand en terug was geen probleem omdat er bijna geen branding stond.

Vertrek: 7.15 Aankomst 21.00 Afstand: 61 mijl motor uren 9.7

rien v d hoek

Hallo Hans
eindelijk weer even de tijd om te zien hoe het met je gegaan is. Je bent flink op geschoten.
Cabo de Sao Vicente is trouwens de meest westelijke of ZW vuurtoren van Europa.(vaste land) Op de weg er naar toe was een aantal jaren geleden een vrij grote markt waar je hoofdzakelijk kleding kon kopen. De vuurtoren was te bezichtigen. Misschien nu ook nog. Een klein stukje verder in Lagos heb ik toen een aantal weken gelegen. Aardige omgeving mooie haven en genoeg zaken om lekker vis te eten.
Met Pukkie ook alles nog goed? Hoe is de temperatuur daar?
Aan het strand van Sagres zat een surfschool en de eigenaar daarvan heeft toen alles wat te eten of drinken was uit zijn zaak bij ons aan boord gezet en is mee gegaan naar het Caribisch gebied. Ik hoop voor jou, dat je net zulk mooi weer mag hebben als wij er gehad hebben. groetjes Jannie en Rien

Hans

Hoy Rien,
Met Pukkie gaat het uitstekend, alleen vanaf het strand vertrekken met de bijboot vind ze erg eng. Branding angst zal ik het maar noemen. De temperatuur is goed, niet te heet!
groet,
Hans

Theo

Hoi,nu richting oost.Fijn dat het allemaal zo goed gaat.
Aad Twigt is ook in Potugal zijn schip heet de Helena
Cristina en is een tweemaster,doe hem de groeten.
Het weer blijft hier hopeloos.
Goede vaart en ik kijk uit naar het vervolg.Theo.