Tomboy.reismee.nl

Van Penice naar Cascais.

Op vrijdag 12 augustus om 07.10 verlieten we Penice. Er was wind N5/6 afnemend N4/6 voorspeld.

Daarom voorzichtig begonnen met de Genua half ingerold.

In de luwte van de kaap viel de wind mee, toen we wat verder uit de kust kwamen viel de wind nog mee. Dus het grootzeil gehesen met een rif.

Toen de wind verder af nam het rif er uit.

Om 11.00 uur moest zelfs de motor 1.5 uur bij.

Na het ronden van cabo Raso voor Cascais voeren we halver wind en toen begon de wind echt door te zetten. Ik zette het cunnighamhole en trok het grootzeil vlak.

De wind nam verder toe zodat het grootzeil naar beneden moest, alleen op de halve Genua liepen we 6.5 mijl en zo we kwamen in de buurt van Cascais.

Omdat daar om de America's Cup wordt gezeild was het wel wat onoverzichtelijk.

Veel schepen op het water, helikopters in de lucht en rondom veel boeien met linten.

Dus snel de boot gereed gemaakt om te kunnen aanmeren, dat wil zeggen: 4 stootwillen en 6 landvasten.

Daarna de Genua in gerold en werd op de motor, behoedzaam dat circus benaderd.

Er voer een kleine file de haven binnen en daar op aangesloten.

Ik meerde af bij de receptie en daar wilde ze me weer snel weg hebben omdat een groot jacht van de organisatie daar moest afmeren.

De man op de ponton vroeg met zijn marifoon een lege plaats op. Toen riep hij iemand op om mij voor te gaan naar de steiger.

Er kwam een rubber boot aanscheuren en die moest ik volgen.

Deze plaats N37 ligt aan de op een na laatste ponton en is daardoor heel rustig ver van die drukke toestanden aan het begin van de haven.

In Cascais ziet alles er goed onderhouden uit, veel mooie gebouwen en heel veel restaurants en hotels. Ook de jachthaven ziet er netjes uit, met luxe toiletruimten en goed onderhouden pontons.

René

Hai Hans Mooi daar in Cascais he Heb je nog foto,s van die America cuppers???Ook een prima ankerplaats, links voor de haven.

Wim Stutvoet

Leuk bericht. Nu in de buurt van Lissabon... Wordt deze ook nog bezocht?? Vooral de wijk Belem (met het beroemde kasteeltje in het water) is écht heel leuk.

We lezen het wel.

Gr. Wim