Van Figueira da Foz naar Nazare

Het weer op zondagmorgen de7e augustus was prima, prachtige blauwe lucht met hier en daar een wolkje.

Na de card-key te hebben ingeleverd, vertrokken we om 08.00 uur.

De temperatuur loopt op tot 22 graden en het is heerlijk op het water.

Er staat heel weinig wind dus de motor moet zijn werk doen.

Ik heb trek in vis dus de paravaan met blinker gaat over boord.

De snelheid door het water beperkte ik tot 3.8 knoop.

Na een kwartier maar eens gekeken, en ja hoor er zat een vis aan de haak maar die was zo klein dat ik hem heb terug gezet.

Na een half uur het zelfde verhaal weer zo'n baby makreel.

Na twee uur niets te hebben gevangen het tuig maar weer opgeborgen.

Volgende keer beter!

Even voor 14.00 uur kwam de wind opzetten en de Genua werd uit gerold.

Perfect zeil weer!!!

Om 14.45 kon de motor uit en zeilden we tot voor de haven van Nazare.

Bij binnen komst in de haven gelijk aan bakboord naar de brandstofponton gevaren.

Best aan de prijs de diesel in Portugal, ik betaalde 90 euro voor 63 liter.

In de marina werden we verwelkomd door een Engelsman, hij wees een ander Nederlands schip aan waar we langszij konden afmeren. Toen hij hoorde dat we langer dan een nacht wilden blijven kregen we een mooi plaatsje aan de ponton.

Vertrek: 8.00 uur Aankomst: 16.30 uur Motor: 7 uur afstand 38 mijl.

Nazare ligt aan een slenk, tot vlak voor de kust is er een diepte van 500 meter.

Iets verder uit de kust zijn er dieptes van meer dan 4 kilometer.

De haven is onder alle weersomstandigheden toegankelijk.