Tomboy.reismee.nl

Van Leixous naar Figueira da Foz

Het was donderdag 4 augustus '11 in deochtend even spannend toen om 06 uur de wekker afliep.

Is er mist of niet? Ik had besloten bij mist niet uit te varen ivm de industriehaven en de bij behorende grote scheepvaart.

Het was helder dus we gingen er voor.

Met de passer op de kaart gemeten was de afstand 61 mijl, dus we moesten wel een beetje de snelheid er in houden.

We maakten los om 7.15 en motorden tot 11.30 toen konden we zeilen met een matig Westen windje.

Het was heerlijk op het water een prachtige zeildag.

Bij het naderen van Cabo Mondego met nog 8 mijl te gaan viel de wind weg en voeren we een mistbank in.

Op de kaap begon de misthoorn te loeien.

Ik bereidde me voor op een binnen komst in de mist.

De radar ging op stand-by en in de Reeds het werkkanaal van de haven opgezocht.

Na het ronden van de kaap was het weer helder en konden we zonder problemen naar binnen.

Het was wel een aparte ontvangst.

Toen we de marina binnenvoeren gebaarde een man in uniform dat we moesten aanleggen langs de kade bij het kantoor.

De gegevens werden genoteerd en we kregen een card key, statiegeld 30 euro, ik had alleen briefjes van 20 maar 40 euro was ook goed.

Dit bleek een 24 uur bemande politiepost te zijn.

Na deze formaliteit mochten we afmeren op een vingersteiger en naar de havenmeester voor de rest.

De card key was voor de pontons, van de havenmeester kregen we de code voor het buitenhek en voor de sanitaire voorzieningen.

Een Portugese inlander grapte tegen me dat het een rijk gevoel geeft als je zo bewaakt wordt.

Figueira de Foz is heel anders van aanzien dan de steden tot nog toe.

De luxe van de prachtige moderne hotels en flatgebouwen het immense strand met allerhande voorzieningen alles straalt rijkdom uit.

Vertrek: 7.15, Aankomst: 20.00, Motor: 6.4 uur Log: 66 mijl.

De brandstof voorraad was geslonken tot 60 liter.

Ik voer vrijdag naar de pomp bij de receptie om de tank weer bij te vullen maar de pomp zat op slot.

Wegens slechte dieselolie zijn de politieman van dienst.

OK dan maar tanken in de volgende haven we hebben nog genoeg!

Het is vandaag zaterdag, het regent en de wind is Zuidelijk, morgen geeft het weerbericht Noorden wind.

Even aankijken!!

theo kerklaan

Zijn weer terug van Terschelling, waar het weer toch wel anders was dan gewend, nog nooit zo'n lege jachthaven gezien in het hoogseizoen, wat dat aangaat ben je op tijd weg. Dus dan maar veel fietsen.
Leuke havens loop je aan, ik volg je op Google earth.
Nu op naar Spanje ,goede reis en tot e-mails

Wim Stutvoet

Leuk om de logs steeds te zien.
Wat een al-le-mach-tig eind zeilen zeg.....!

Suc6 en we houden in de gaten of Zuid Spanje bereikt wordt!!

Groeten, Wim, Marieke en Giovanni