Tomboy.reismee.nl

Van Portosin (ria de Muros) naar Sanxenxo (ria de Pontevedra)

De kou en de dikwijls harde wind, van de afgelopen tijd, werd ik een beetje zat.

Vandaar het plan om wat sneller naar het zuiden te varen.

De ria Arosa is de grootste ria, door die over te slaan schiet het wat sneller op.

Aldus voeren we op maandag 25 juli van Portosinnaar Sanxenxo.

Er lag nog een Monsun in de haven van Portosin, ook single handed gezeild door Richard van Heijst.

Hij is net begonnen aan een rondje Atlantic.

We hebben zaterdagavond gezellig in het restaurant op de haven gegeten en veel wetenswaardigheden uitgewisseld.

Hij heeft ook een weblog: twobor.blogspot.com.

Op maandagmorgen vertrokken uit Portosin met weinig wind.

De ria uit op de motor, buiten even uit de kust kwam er wind en kon de motor uit.

De wind was licht maar de afstand niet zo groot.

Omdat de snelheid zo laag was werd de paravaan uitgezet met binnen 10 minuten een prachtige makreel aan de haak, hij smaakte voortreffelijk. Misschien is de Atlantische makreel toch iets fijner van smaak.

Om een uur of tien varen we de mist in soms dikke mist en soms wat dunner.

Omdat we zeilen, kun je goed horen of er een motorschip in de buurt is.

Ik hoor op een gegeven moment een zware motor in de buurt, even later duikt er een vissersboot op uit de mist en vaart met volle snelheid ruim achter ons langs. Je vraagt je dan af, zag hij mij op de radar of hebben we gewoon geluk gehad??

Twintig minuten later duikt er een Duits zeiljachtje op uit tegenovergestelde richting.

Hij vaart snel op de motor tegen de wind in met zijn grootzeil op, omdat hij tegen de wind vaart was zijn motor niet te horen. Hij zit dik in zijn zeilpak met de capuchon op

De koersen liggen ver genoeg uit elkaar, we steken een hand op en weg is hij.

Verzwolgen door de mist.

Plotseling trekt het open en hebben we een prachtige dag met wind en zonneschijn.

Tussen het eiland Ons en het vasteland piepen we de ria in.

Het eiland Ons maakt deel uit van een groep eilanden die beschermd natuurgebied zijn, en er is een vergunning nodig om daar te zeilen.

De boetes op een overtreding schijnen erg hoog te zijn. (6000 Euro)

Ik houd dan ook nauwlettend mijn positie in de gaten zodat we niet binnen de rode stippellijn komen bij het passeren van Ons. Vertek:7.45 aankomst:16.00 motor:2.5 uur