Tomboy.reismee.nl

Van La Coruna naar Corme

Het is nu zaterdag 16 juli en we liggen in een baaitje voor het stadje Corme.

Vrijdag vertrokken uit La Coruna met aardig weer in het vooruitzicht en dit kwam nog uit ook!

Met een windje N/NW 3 en een bleek zonnetje was het best uit te houden.

Om acht uur vertrokken en de ria de la Coruna uit gevaren op de motor.

Bij de torre de Hercules kunnen we zeilen.

Bij de ria de Corme aangekomen komen we voor de wind te liggen en moet de motor weer bij.

Corme ligt verborgen achter een grote berg, deze geeft beschutting tegen Noorden wind.

Het ziet er prachtig uit links tegen de heuvel het stadje en daar tegen over aan de andere kant van de baai prachtig begroeide heuvels.

We vinden een mooie anker stek voor een strandje in de luwte van de havenpier.

Het anker uit gebracht en even de motor in zijn achteruit.

De ketting trekt strak en we liggen stil. OK dus!

Nu krijgen we het hele gedoe om de bijboot vaarklaar te maken.

Pukkie kent dit en loopt ongeduldig om me heen. Als we naar het strand varen springt ze op de buitenrand van de Zodiac en moet ik ze terug roepen.

Vannacht is het gaan regenen en vanochtend hadden we dichte mist.

Er is een depressie onderweg en ik hoop dat de plaats waar we nu liggen voldoende bescherming biedt.

Zodat we hier het slechte weer kunnen afwachten.

Aankomst Corme 17.00 uur, Afstand 36 Nm,

Zaterdagavond 16 juli,

Na de avondmaaltijd wil Pukkie altijd even naar buiten, het was inmiddels even droog dus stapten we in de bijboot en voeren naar het strand.

Het was redelijk rustig op het water maar bij het strand aangekomen, bleek er toch een flinke branding te staan. Eenmaal zo ver gekomen ga je ook niet meer terug dus de buitenboordmotor opgeklapt en richting strand gepeddeld.

De eerste golf loopt onder ons door en ik probeer de boot recht in de golven te houden. De tweede breekt net achter de boot en beukt tegen de spiegel, met grote kracht worden we naar het strand gesleurd, ik probeer wanhopig de boot recht te houden maar dat lukt niet en we vallen dwars.

Pukkie is van de boeg gesprongen of gelanceerd en die zie ik in de branding naar het strand zwemmen. Gelukkig kapseist de boot net niet.

Al we terug willen hebben we het zelfde probleem maar nu in omgekeerde richting.

Eerste poging: Pukkie in de boot gezet ik sta start klaar en wacht een kleine golf af.

Ik zet af en probeer snel naar buiten te roeien, de komende golf breekt en we staan weer op het strand. Een eind verderop lijken de brekers wat milder, misschien verloopt de bodem daar wat minder stijl.

De derde poging lukt en we kunnen terug naar de Tomboy.