Tomboy.reismee.nl

Van Vivero naar La Caruna

We zijn op zondagavond naar het havenkantoor gelopen voor een weerbericht.

Er hangt buiten een weer rapport, te zien is dat de wind Oost wordt. De peilen hebben een dubbele staart maar er is geen legende, dus om hoeveel wind het gaat is niet duidelijk.

Binnen vraag ik het aan de havenmeester en die pakt zijn laptop erbij en gaat naar een Spaanse weer site.

We komen uit op 15 knopen Oost draaiend naar het Noorden.

Ik wil een uur voor laagwater vertrekken, dan heb je nog wat stroom mee naar buiten. Het is overal diep genoeg dus dat is geen probleem.

Bovendien is doodtij met een coefficient van 57, dat helpt ook.

De wekker staat op 06.00 uur, voor het vertrek nog even op de Navtex gekeken,er staat NO 4/5 voor dit gebied

We vertrekken om 6.55 uur. .

Aan het eind van het havenkanaal wordt het grootzeil gezet zonder rif want er staat niet veel wind.

Halverwege de ria trekt de wind vanuit het Oosten aan en de genua kan bij en de motor uit.

Drie minuten later vallen we bijna stil en de motor maar weer gestart.

Aan het eind van de ria als we achter de berg over stuurboord vandaan komen krijgen de volle laag.

Het was van stil water en geen wind plotseling een heksenketel van jewelste.

De motor liep nota bene nog.

Dit was mijn eerste zorg, deze motoren mogen maximaal 30 graden helling (draaiend) hebben.

Dus snel de motor uit en de grootschoot los, we varen inmiddels halverwind met de bakboord berg als lagerwal.

Omdat we toch een ruime wind krijgen als we Pta. Socastro gerond hebben besluit ik het grootzeil naar beneden te halen. Met de giek volledig naar lei en met een arm om de mast wordt het wild klapperend grootzeil omlaag getrokken.

Met een half oog delagerwal in de gaten houdend, zodat de werking van de stuurautomaat onder controle is.

Voorzichtig schuifel ik terug naar de kuip, de boot gaat tekeer als een rodeo paard, maar blijft goed op koers.

Ik laat haar voor de zekerheid nog iets op loeven zodat we wat ruimer weg blijven van de rotsen.

Nu kan de grootschoot doorgezet worden en het grootzeil op de giek gebonden worden.

Als we even later inderdaad de wind wat ruimer krijgen is er rust in de tent.

Op alleen de Genua die voor de helft is in gerold maken we 6 knopen door het water.

Er loopt 1 knoop stroom mee dus over de grond halen we er 7.

Doordat de stroom met de wind mee is hebben we prachtig lange golven met een mooie witte schuimkraag.

Aan het eind van de ochtend breekt de zon door en neemt de wind af.

Tevreden varen we de laatste mijlen met een slakke gangetje (4 kn) naar La Caruna.

Aankomst La Caruna 17.40, afstand 58 Nm

Motor 1.3 uur

elles

Hi, dat klinkt wel weer gevaarlijk.Vorige jaar heb je zo je spi gebroken. Hier is het slecht en het blijft nog even slecht (regen:-( Hopelijk als ik volgende week weg wil is het beter. Stuur maar een hogedrukgebied hier naartoe. Want volgens mij ligt ie bij jou.

Anneke en René

Wij volgen jouw website vaak, heel knap alles. Blijf in La Coruna een week, er is zo veel daar te zien. Echt een aanrader! Wij zijn sinds gisteren in Denia, hebben de Balearen verlaten, gaan daar ook nooit meer terug. Overmorgen gaat het weer verder ri Gibraltar. Misschien komen wij je nog tegemoet! Groetjes, Anneke en René

Rien vd hoek

Hoi Hans dat was weer een flink stukje spierballenwerk.
Blij, dat het slechte weer geen al te groot probleem is geworden. Klasse. Gr Rien.