Tomboy.reismee.nl

Van Santander naar San Vicente de la Barquera

Van Santander naar San Vicente de Barquera.

Voor de volgende stap in westelijke richting heb ik gekozen voor een korte afstand, dit kwam het beste uit met het oog op de getijden en de wind die uit het NW draaiend N zou komen.

Dit volgens de uitdraai die bij het havenkantoor aan de deur was geplakt.

Dertig mijl naar San Vicente of zestig mijl naar Ribadesella. Dit zijn beide kleine havens zonder voorzieningen. Hierna komt Gijon met wel goede voorzieningen maar dat is weer dertig mijl verder.

Het werd dus voluit San Vicente De Barquera.

De planning was rond hoogwater naar buiten en ongeveer twee uur na LW naar binnen in San Vicente.

Het was erg warm in de haven van Santander en alles was gereed dus zijn we maar vertrokken.

(11.35 uur)

Op de rivier met een zeer veranderlijk NW wind moest er al een rif in het grootzeil.

Eenmaal buiten kon het rif blijven staan en de Genua uitgerold.

Het was echt prachtig zeilweer met een strakke NW wind, helaas het doel was recht in de wind maar de wind zou in de loop van de dag draaien naar het noorden.

We hebben in het begin slagen van een uur gemaakt later toen de wind wat ging afnemen werden dat slagen van een half uur om 20.30 uur was de fut er uit en moest de motor bij.

Om 21.30 uur laten we het anker vallen in de buurt van de daar aanwezige ankerballen helaas was er geen bal meer vrij.

42 mijl gevaren over een afstand van 30 mijl.

Op maandagmorgen 27 juni vertrok het Franse jacht dat aan een ankerbal lag. Het anker binnen gehaald en vast gemaakt aan die bal.

In de middag kregen we met zware windstoten te maken. Ik was bang dat de bijboot omhoog getild zou worden en dat dan de buitenboordmotor in het water terecht zou komen.

Snel in de bijboot gestapt en de motor aan boord genomen en toen met twee lijnen de bijboot aan de lijzijde van de boot gelegd. Ik was blij aan een bal te liggen dat geeft toch wat meer zekerheid dat de boel op zijn plaats blijft.

Bij laag water valt er een enorme plaat droog in het midden van de lagune, Pukkie kan daar naar harte lust achter haar balletje aanrennen.

Vanochtend was het grijs weer met motregen de wind verwachting is W/NW 4 a 5 bf, even in de gaten houden wat het weer morgen of overmorgen doet.

Je ligt hier wel heel rustig aan de bal maar naar de wal gaan is lastig er is geen behoorlijke mogelijkheid de bijboot achter te laten.

Nog wat rond gelopen in het dorpop zoek naar een internet cafe, en een supermarkt.

De super vond ik snel maarmaar internet cafe waar honden in mochtenwas er niet.

Een prachtige natuur en mooie gebouwen in overvloed.