Tomboy.reismee.nl

Van Castro Uridiales naar Santander

Op donderdagavond was er een feest in Castro U, men viert daar het begin van de zomer.

Het was een gezellige drukke boel met veel eet en drink tentjes, deze zijn vast op gesteld op het hele grote plein aan de haven.

Na een biertje gepakt te hebben kwam ik terug bij de club en daar hadden ze hun eigen feestje.

Ik kreeg onmiddellijk een glas wijn aangeboden en moest mee eten.

Er stond een grote BBQ en daar werden worstjes op gebraden met verschillende smaken.

Had een leuk gesprek met een zeiler die perfect Engels sprak.

Voor de dag van vertrek vrijdag 24 juni was de planning voor de korte trip naar Santander:

Vertrek om plm 12 uur bij hoog water en aankomst Santander met het binnen gaande tij om plm 19.00 uur.

Er was licht weer voorspeld NE 2/3 met zon.

Omdat ik toch klaar was en wat meer tijd leek me wel gunstig ivm het lichte weer, vertrokken om 10.50 uur.

Buiten op zee leek het er even op dat het weer zo'n motor/zeil dag zou worden.

Toen begon de wind langzaam aan te trekken.

Al snel maakten we (Pukkie doet ook mee) rond de 6 knopen. Om 13.30 het grootzeil naar beneden gehaald. Ik wilde niet veel te vroeg aankomen , dus de Genua naar binnen rollend tot dat er ongeveer 4 mijl /uur op de gps te zien was.

We waren eigenlijk nog te snel maar omdat de deining en de golfslag meeviel heb ik het maar zo gelaten en we liepen om 17.00 uur de monding van de rivier naar Santander binnen (Ria de San Salvador).

Als eerste keus naar marina Pedrena gevaren en werd daar bot afgewezen.

Toen, aan de andere zijde van de rivier, naar Darsena de Moldeno deze haven was ook vol volgens de havenmeester.

Uiteindelijk naar de marina de Santander gevaren en daar heel goed en vriendelijk ontvangen.

Een prachtige haven omzoomd met prachtige palmbomen.

Alleen voor boodschappen heb je wel een fiets nodig.

Op 15/20 min fietsen heb je daar een winkelcentrum met een supermarkt die is echt super groot.

In de Reeds waarschuwen ze voor enig geluidsoverlast van het nabij gelegen vliegveld maar het vliegverkeer is zo gering dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Het grote gebouw op de haven herbergt ook een caferestaurant en de Spaanse keuken moest toch ook geprobeerd worden.

Dus naar het restaurant gelopen en met een beetje gebarentaal gevraagd hoe laat de keuken open ging.

De zeer vriendelijke man wees op de klok half negen aan en hij liet weten dat Pukkie niet binnen mocht, buiten op het terras was geen probleem.

Voor deze keer Pukkie maar op de boot gelaten omdat ik liever binnen zit met warm eten.

Op de Engelse menu kaart stond bar en die eet ik graag en dan met een of twee glazen witte wijn.

Ik wijs op de menukaart de bar aan en de ober knikt en ik wijs de witte wijn aan en vraag om een kleine fles, ik gebruik Franse woorden als ik de Spaanse niet ken.

De ober knikt weer en zegt comprende.

Even later trekt een andere ober een fles witte wijn open en zet die bij mij op tafel.

Als je een bar grille in Frankrijk besteld krijg een vis van zeg 25 cm op je bord en die kan je op je gemak van de graat eten.

Wat schets mij verbazing als de bar wordt geserveerd.

Op het bord liggen acht kleine visjes van een afmeting zo klein dat ze bij ons onmiddellijk terug gezet zouden zijn. De kopjes zijn er af en ze liggen in het rond met een stukje tomaat in het midden.

Een mandje brood erbij en dat was het. Door het hete frituren kun je de graatjes gewoon op eten.

Het was best te eten maar ik had me de bar anders voorgesteld. De volgende keer maar eens een echt restaurant proberen.

Later op de avond komen Carl en Rosaria binnen en zij helpen mij die fles wit leeg te maken.

Rosaria is van geboorte Italiaanse en spreekt vijf talen zij hielp mij bij mijn eerste Spaanse haven bij het inschrijven. Carl is Hongaar van geboorte, ze wonen in Zwitserland en hebben hun boot in Hendaye liggen op de Frans/Spaanse grens.

Na afloop nemen we nog een slaapmutsje aan boord van de Tomboy.

Reacties

Reacties

henny

Klinkt erg gezellig allemaal. In Spanje vis eten moet ook wel gaan lukken toch, eigenlijk moet je daar aan de tapas gaan. mmmmmmmm
Gr.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!