Tomboy.reismee.nl

Van Capbreton naar Geteria

Op zondag 19 juni 2011 vaarde ik van Capbreton naar Geteria in Spanje.

Op de zaterdag ervoor stond er een stevige westen wind en toen kon je goed zien wat een muizen gaatje de aanloop van Capbreton eigenlijk is.

Het hele toegangskanaal zag wit van de brekers, er is die dag geen boot vertrokken.

Hoewel er maar weinig wind voorspeld was(NNW2/3 + zon) wilde ik toch wel graag vertrekken.

Voor het vertrek nog even naar het toegangskanaal gelopen om de golven te beoordelen.

Ik had nog maar een schip zien vertrekken en dat was een heel groot motorjacht.

Het zag er niet gevaarlijk uit, de brekers vormde zich alleen op de ondiepe delen.

De lichtopstand op de pier (de rode) lag er het slechtste bij die verdween af en toe voor de helft in het schuim.

Om 08.00 uur los gemaakt en de haven in gevaren zodat ik de tijd kon nemen om alles op te bergen , Pukkie in haar box en het grootzeil te hijsen.

Tussen de pieren kreeg de boot de zwaarste klap van een grote breker, maar we liepen er mooi over heen.

Voordat we diep water kunnen bereiken is de deining hoog ik, schat zo'n drie meter.

Verder de kust uit is de deining plm 1 meter en goed te doen.

Geteria is 40 mijl en we doen er 10 uur over.

Nagenoeg de hele tocht de motor mee laten lopen om voldoende snelheid te houden.

De baai binnen varend kon ik genieten van een prachtig uitzicht op de bergachtige omgeving.

Het is nu maandagmiddag en het is alweer prachtig weer, de zon staat hoog aan de hemel en zeewater is 20 graden (net wezen zwemmen).

Wat wil je nog meer??

Reacties

Reacties

Nico Kwikkers

Met hoogwater en rustig weer Capbreton uit lijkt geen probleem door dat slootje, maar bij zwaar weer en dan al die keien aan bakboord moet je volgens mij toch wat zweetdruppels op het voorhoofd hebben gehad.Maar het is je toch gelukt en het vooruitzicht te zwemmen in Spaanse wateren maakt heel wat goed.
Goede vaart verder. Groet Nico

michel

Super.
Er is weer een mijlpaal gehaald. Spanje is bereikt!!

Rien vd hoek

Als je het leest is het zo eenvoudig zoals het er staat maar ik denk toch dat je al bij al een knappe prestatie neer zet.
Geniet van de zon en de omgeving gr rien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!