Tomboy.reismee.nl

Van het bassin d'Arcachon naar Capbreton

Eenmaal in port d'Arcachon begint de puzzel voor de volgende tocht naar Capbreton.

De te varen afstand is 58 plus 10 voor het bassin.

Verder is het tijdstip van vertrek belangrijk. Men moet het entree kanaal naar buiten nemen op het tijdstip hoogwater.

Ik wil ook bij daglicht aankomen in Capbreton.

Het blijkt onmogelijk om met daglicht te vertrekken en de zelfde dag in Capbreton aan te komen met daglicht.

Er is maar een alternatief en dat is met de avond vloed vertrekken en de andere dag met daglicht bij hoogwater binnenkomen.

Hierbij moet er geen hoge deining lopen en er maggeen harde westenwind staan.

De komende dagen zijn gunstig, ik was eigenlijk van plan om wat langere tijd op het bassin door te brengen, maar ik kom hier op terug omdat je nooit weet wanneer er weer een dergelijk gunstige periode komt.

Ik ga even uit van een vertrek op dinsdag 14 juni.

Ik telefoneer die ochtend met de post Semaphore Ferret, de dienst doende medewerker staat me in redelijk Engels te woord.

Hij bevestigt me, dat het een gunstige dag is om zee te kiezen.

Ik neem nog even de tijden met hem door en vraag informatie over eventuele schietoefeningen in het gebied waar ik langs moet. Hij zegt dat er die dag geschoten wordt van 14.30 tot 16.30 en dat er 's nachts niet wordt geschoten. Tenslotte vraagt hij me, om me in het kanaal te melden op ch16.

Het vaarplan ziet er nu als volgt uit:

Om 17.00 in het kanaal 1 uur eerder aan het begin van het kanaal.

Aankomst Capbreton tussen 06.00 en7.00 dus bij daglicht en kort na hoogwater.

Het tijdstip vertrek uit de haven is moeilijk exact te bepalen, het is maar 10 mijl maar er staat een sterke stroom tegen maar hoeveel tijd dit zal gaan kosten?

Ik besluit gewoon na het eten en het uilaten van Pukkie te vertrekken en dan maar een beetje op het bassin rond te varen tot het juiste tijdstip.

Ik kom om 16.00 uur bij het begin van het kanaal aan en meld me op de marifoon.

Om 17.00 uur ben ik op zee.

Er staat een flinke wind tussen 4 en 5 bf uit het Noorden.

Om ook in de nacht niet te veel werk aan de zeilen te hebben zet ik in het grootzeil een dubbel rif, de genua rol wordt half ingerold.

De snelheid blijft zo binnen de perken rond de 5 knopen.

Onder deze koers, bijna recht voor de wind, rolt het schip behoorlijk.

Ik probeer nog even een hazenslaapje te doen maar dat geef ik snel op.

Om 21.50 uur gaat de zon onder, een tijdje krijg ik licht van de volle maan maar als de lucht betrekt wordt het snel heel donker.

Pukkie vindt het maar vreemd en het duurt heel lang voor dat ze het over geeft en in slaap valt.

Ik stel me in op beperking van het energie verbruik.

Met de luxe Comfort Seat, dat ik normaal alleen in havens gebruik, nestel ik me in de kuip.

Terwijl de boot met een flinke vaart door de nacht snelt, geniet ik er van.

De hele nacht blijf ik eten zelfs dat blikje erwtensoep moet er aan geloven.

Om 07.00 uur kom ik aan in Capbreton het was daar hoogwater om 05.00 uur en het is een heksenketel tussen de pieren.

Ik ga 5 knopen door het water maar kom slechts stapvoets vooruit.

Gelukkig is het in de haven redelijk rustig zodat het afmeren geen moeilijke opgave is.

Gevaren afstand: 70 mijl motor: 3.5 uur

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!