Tomboy.reismee.nl

Van port Medoc naar het bassin d'Arcachon

De bestemming na port Medoc is het bassin d'Arcachon.

De toegang tot het bassin is erg lastig en wordt dan ook door veel zeilers gemeden.

Zij kiezen er voor om rechtreeks naar noord Spanje te varen, dit is een afstand die ik Pukkie niet wil aandoen zodat ik min of meer gedwongen ben voor Port d'Arcachon te kiezen.

Met harde westen wind en of een deining hoger dan 1 meter wordt de toegang gevaarlijk.

De omstandigheden op 11 juni zijn best wel goed, de wind zou 3 ZW draaiend W zijn volgens de voorspelling en er loopt geen hoge deining omdat het redelijk rustig weer is geweest de laatste tijd.

Het tijdstip van binnen varen is, met een reistijd van 14 uur een probleem, te meer omdat het vertrek tijdstip ook gebonden is aan voorwaarden zoals geen tegen stroom en liefst bij daglicht.

Als ik om 07.00 zou vertrekken heb ik daglicht en ik heb het laatste restje van de eb stroom mee naar buiten. Dat zou goed uit komen.

Veertien uur later zit ik dan op 21.00 uur.

Volgens de Reeds almanac is de het beste tijdstip voor aankomst bij de aanloop naar Arcachon, 1 uur voor hoogwater Cap Ferret.

Dit is voor deze zaterdag plm 13.25 uur dus niet haalbaar er is een alternatief, namelijk laagwater + 3 uur

Dit zou dan 23.00 uur zijn, dit is niet te doen, omdat het dan donker is.

Ik wil naar binnen om 21.00 uur dit is wel eerder dan het advies maar de omstandigheden zijn gunstig dus ga ik er voor.

Dus vertrokken op zaterdag 11 juni om 7 uur uit port Medoc.

Dit keer geeft de monding van de Gironde alle medewerking zodat ik snel buiten ben.

De motor moet wel blijven mee helpen want er is in de ochtend (weer) te weinig wind.

De beloofde wind zet pas om 14.00 uur door en er kan vier uur gezeild worden, altijd een genot als de motor uit kan.

Om 18.00 uur moet de motor er weer bij, zo kan ik wel precies het tijdstip van aankomst regelen.

Het lukt! Aankomst 21.00 uur bij de monding van het bassin d'Arcachon.

Het plaatje dat de kaartplotter geeft van de ‘pase Nord' lijkt helemaal niet op de huidige situatie.

De boeien zijn zo spaarzaam gelegd dat ik moeite heb het juiste pad te vinden, hierdoor gaat er kostbare tijd verloren en veel tijd voor de zon onder gaat is er niet.

Als ik voor de stad Arcachon aankom is het donker en zijn de boeien nauwelijks te onderscheiden.

Een groot voordeel is dat de meeste boeien hier wel keurig op de kaartplotter te vinden zijn.

Ik schakel de radar in.

Zo moet ik dus drie instrumenten tegelijk in de gaten houden diepte meter, kaartplotter en de radar.

Bijna op de tast vind ik de marina waar men ook aan het bezuinigen is geslagen.

Er is bijna geen verlichting dus ik pak de eerste de beste lege kop van een ponton (pontonB) en ga Pukkie uitlaten. Aankomst 23.30 uur!

Aantal mijlen gevaren 75 Nm, motoruren 12.3.

Apparatuur: Kaartplotter: Raymarine A50 met Navionics goldcard CF/46XG up date juni 2011.

Radar Furuno: 1623 Dieptemeter Navman D100.

Op zondagochtend vaar ik naar de plaats waar volgens de Reeds een passantensteiger moet zijn.

De situatie ter plaatse is niet zoals op het kaartje staat, ik wil aanleggen om de capitainerie te zoeken. (op een oproep op ch 9 werd niet gereageerd)

Tussen twee pontons loopt het achterschip vast, de boot wil nog wel draaien maar het achterschip krijg ik niet meer los.

Ik draai de boeg naar de ponton en leg het schip vast met een paar lijnen.

Het is verbazing wekkend hoe snel het water uit de haven stroomt.

Er blijkt zich een berg zand te hebben gevormd op de plaats waar de boot zo onfortuinlijk is vast gelopen.

Dit heuvel is ontstaan door de vertrekkende rondvaart boten, die dit naar achteren hebben gestuwd.

Na 4 uur drijven we weer.

Ik vind de capitinarie en krijg een plaatsje op de kop van ponton J.

Geen schade aan dit avontuur opgelopen of misschien en klein deukje in mijn zelfvertouwen.

Reacties

Reacties

nico kwikkers

Hans,
Eerst even voorstellen, ik ben de vriend van Arie Hol hij heeft mij in jouw zeilavontuur geïntroduceerd. Geweldig om dit op deze manier op afstand mee te maken.Wel vervelend dat je in die haven een paar uur vast hebt gezeten in het zand. Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt maar dan in de dikke waterplanten op het Brielse Meer, dus ook de motor aan om eruit te komen. Veel succes op je volgende traject

Hans

Hallo Nico,
Leuk dat je mee kijkt.
Ja, het was wel vervelend, maar gelukkig is alles heel gebleven.
Groet, Hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!