Tomboy.reismee.nl

Van st. Denis naar port Medoc

Het is vrijdag 10 juni en ik lig in de haven Port Medoc.

Ben hier gisteren aangekomen na een tam tochtje met een enerverend eind.

Ik moest als doel voor de Gironde kiezen omdat dit de laatste mogelijkheid is voor het bassin d'Archaron.

Port Medoc ligt, van de havens in de monding van de Gironde, het dichts bij het volgende doel zodat ik voor deze haven gekozen had.

Om 8.45 u vertrokken uit st. Denis met niet veel wind in het vooruitzicht voor de ochtend en in de middag zou de wind W3 worden.

Bijna de hele tocht tot aan de monding de motor erbij gehad.

Omstreeks 16.00 uur kom ik bij de monding van de Gironde aan.

En zowaar er steekt een briesje op zodat de motor uit kan.

Uit het noorden vandaan, kom je in de buitenbocht van de vaargeul aan.

De stroom is nog naar buiten want de kentering is pas over twee uur.

Ik had niet veel tegen stroom verwacht want ten eerste loopt het tij aan zijn eind, ten tweede is het bijna doodtij, en ten derde is er weinig regen gevallen.

Dat viel dus behoorlijk tegen.

De deining vanuit zee gaf behoorlijke brekers op de rand van de vaargeul.

Voor de zekerheid even het onderste deel van de kajuitdeur er in gezet.

Een maal in de vaargeul had ik 3 knopen stoom tegen zodat de snelheid niet meer dan 1.2 over de grond was.

Met nog ongeveer 15 mijl te gaan zou dat wel erg lang duren.

Ik wilde de vaargeul oversteken zodat ik in de binnenbocht terecht zou komen.

Daar loopt minder stroom.

Eerst moest ik een tanker laten passeren die naar buiten kwam.

Er stond aan de andere kant inderdaad wat minder stroom ook gaat de kentering om 18.30 u doorzetten.

Om 19.45 u afgemeerd in Port Medoc.

Vanochtend ben ik hier naar de Uship watersportzaak geweest.

De pompstang van mijn toilet lekte en ik ging vragen of dat ze daar onderdelen voor hadden.

Ik vroeg aan de man in die winkel of dat hij de Plastimo gids had.

In de Plastimo gids staat namelijk het RM69 toilet, zodat ik zou kunnen aanwijzen om welk onderdeel het ging.

Hij zei van niet omdat Uship zijn eigen gids heeft.

De man vroeg me wat ik nodig had.

Dus zei ik tegen hem dat ik een Nederlands fabrikaat toilet aan boord heb dat in de Plastimo gids voorkomt.

Toen zegt die man Oui le ER-EM soixanteneuf en hij pakt uit het rek een bisterverpakking spareparts.

Met grote letters er op: RASKE & VAN DER MEYDEN EDAM.

Ook weer opgelost.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!