Tomboy.reismee.nl

Van Bourgenay naar st. Denis d'Oleron

Mijn vorige verslag is heel beknopt geweest omdat ik twee keer over nieuw moest beginnen.

Om dit in het vervolg te voorkomen maak ik mijn verslag eerst op in Word en plak het daarna in mijn weblog.

Ik vond de methode van rechtstreeks spontaner, het is alsof je het tegen iemand vertelt maar als je een half uur typewerk verloren ziet gaan dan moet je het toch anders aanpakken.

Ik lig nu op het eiland ile de Oleron in de haven van st.Denis.

Bourgenay was als een soort thuis komen, op het havenkantoor kenden ze me nog van vorig jaar.

In het restaurant aan het tafeltje gezeten waar ik vorig jaar ook aanschoof.

Een lange wandeling gemaakt in het bos boven op de rotsen.

Het was leuk maar ik wilde toch na twee nachten weer vertrekken, ik hoop wat langer in het Bassin d'Arcachon te blijven.

Dus op maandag 6 juni vertrokken uit Bourgenay.

Het doel, st. Denis d'Oleron, is een getijdenhaven met volgens de Reeds acces HW +- 2.5 uur, voor schepen met een diepgang van 2 meter. Dit hield in voor deze maandag dat ik van 18.45 tot 23.45 naar binnen kon.

Ik ben op tijd vertrokken omdat in de ochtend uren weinig wind werd verwacht.

Vertrek: 07.50 uur.

En inderdaad weinig wind, zelfs nog even de motor aan gehad om in de volgende windstraat te komen.

Zoals zo dikwijls, gaat het na de middag waaien, als snel maken we 5 knopen.

Om twee uur moet ik kiezen of bij aankomst afmeren aan een van de drie ankerballen of zeil minderen. Ik kies voor het laatste en ik haal het grootzeil naar beneden.

De snelheid gaat uiteraard naar beneden maar het schip gaat wel flink rollen.

Door de Genua zo bol mogelijk te trimmen probeer ik nog wat aan dat rollen te doen.

Ik kom om 17.15 voor de bakens van de haven aan.

Ik ga er vanuit dat met een schip van 1.5 m en een niet al te groot getij (coefficient van 76) ik nu wel naar binnen kan.

Met een oog op de dieptemeter schuif ik voorzichtig naar binnen.

Erstaat genoeg water, de havenmeester komt me tegemoet varen en wijst me een box toe.

Motoruren: 0.8 , afstand 31 Nm, gevaren tijd 10 uur. Het weer NE 2/3.

In de ochtend zwaar bewolkt met regen. In de middag klaarde het op.

Reacties

Reacties

Rien v.d. Hoek

Hoi Hans. Weer een leuk weetje. Wat ook opvalt, is, dat je verrekt goede foto's maakt.
Je zou een goed route boekje kunnen maken met al deze
Wetenswaardigheden en de foto's.
Ook altijd leuk als je weer bekende tegen kom die jou ook
Herkennen. Ik hoop, dat je er nog een aantal fijne maanden door mag brengen. Groetje Rien.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!