Tomboy.reismee.nl

Loctudy-ile de Groix-Turballe-ile de Yeu

Ik heb een tijdje niet kunnen internetten er was geen wifi beschikbaar in de tussen liggende havens.

Op vrijdag 27 mei van Loctudy naar ile de Groix gevaren, een tochtje van 33 Nm.

Wind NW 4 leuk kunnen zeilen de wind valt de laaste tijd wat terug in het middag uur.

De motor niet nodig gehad omdat de afstand niet zo groot is.

Op maandag 30 meidoor gevarenvan Ile de Groix naar la Turballe. De wind zakt weer in de middag in.

De motor moet zo'n twee uur erbij, gelukkig zet de wind in de namiddag flink door zodat toch nog een leuk gemiddelde kan worden gemaakt.

10 uur gevaren over 46 Nm motor uren:3 uur.

Het gedeelte voor de jachten in de haven van Turballe is nogal klein met smalle doorgangen.

Met die door staande wind moest ik flink wat vermogen van de motor aanspreken om de boot rond te draaien.

Toen ik de boot rond had, kon ik in een smal boxje tijdelijk even vast leggen en toen even rond kijken.

Ik vond een lege box achter de passanten plaatsen, een Engels echtpaar dat daar naast lag verzekerde me dat er die ochtend een passant had gelegen, zij bodenaan mij op te vangen.

Zo lag ik prins heerlijk in een box, de meeste passanten op een kluitje inhet kleine voor passanten gereserveerde vierkant.

Op woensdag 1 juni (vandaag dus) vertrokken uit Turballe met als doel L'Herbaudiere.

Met een kort tripje in gedachten maakte ik me niet druk over de lage snelheid in de ochtend.

Toen ik een mijl of tien van de haven verwijderd was hoorde ik een bericht over de marifoon.

Ik kon het eigenlijk niet volgen maarde paar woorden die ik kon verstaan maakte mij toch een beetje behoedzaaam. Ik kon de naam van dehaven L'Herbaudiere duidelijk onderscheiden en iets over grote tocht.

Het is me al eerder overkomen dat we weg moesten uit een haven voor de een of andere wedstrijd.

Ik zette de marifoon op kan 9, dat is hier het gebruikelijke haven kanaal.

Ik kreeg geen antwoord, zouden ze eten zijn? Het is al over twaalven!

Soms blijft ook tussen de middag het havenkantoor open, maar dikwijls gaan ze allemaal weg.

Dan toch nog maar even bellen, het telefoonnummer vanhet havenkantoor is snel gevonden, werd dus ook niet opgenomen. Ik moet beslissen wat te doen er zijn drie opties.

Doorvaren naar L'Herbaudiere en hopen dat er niets aan de hand is of naar bakboord uitwijken en Pornic aan doen of naar stuurboord uitwijken en door varen naar ile de Yeu.

Ik besluit door te varen naar ile de Yeu.

Het tochtje van 27 Nm worden er nu 41.

Vertrek 8.50 aankomst 17.10 motor uren 0.6 wind aanwakkerend vanNW 3 naar NW 5 Bf.

Alfred

Leuk je op deze manier te kunnen volgen.

elles

Hi je gaat er flink tegenaan. weet je inmiddels wat er in l herbaudiere was ik ben inmiddels wel nieuwsgierig.