Tomboy.reismee.nl

Van St. Quay naar Trebeurden

Op zondagmorgen 16 meiom een uur of 6, werd mijn hoop op een vertrek die ochtend de bodem in geslagen. Er kwam een bui over met heel veel regen en wind.

Het bleef de hele dag flink waaien uit het NW.

Voor de maandag de 17ezag het weer er beter uit.

Hoewel de diverse weervoorspellers de windkracht anders inschatten, varierend van 3 t/m 5 Bf.

Maandag om 7.35 u vertrokken met een matig windje 3/4 Bf uit het NW.

Er stond veel stroom. (het is bijna springvloed)

Van 8.30 u tot 9.40 u maak ik 13 Nm!!

Als ik ile de Brehat voorbij ben zie ik een grote branding, het is alsof het water uit de Baie de Saint Brieuc bots tegen het water van Het Kanaal.

De boot maakt op dat moment 5 knopen aan de wind en we gaan er vol in.

Het halve voorschip verdwijnt in de eerste golf en de boot gaat tekeer als een rodeopaard.

Helaas heb ik verzuimd de luchthapper te verwijderen, gelukkig stond hij niet recht naar voren,met een hoek verdraaid naar stuurboord.

Ik ging naar binnen om te kijken of er veel water naar binnen is gekomen.

Dat viel erg mee het teakvlonder van de toiletruimte is wel nat maar veel water is er niet te zien.

Ik zet wat spullen terug en sluit een lade die is open gesprongen.

Op dat moment loopt het schip weer op een grote golf ik grijp me vast, en zie een grote hoeveelheid water het kajuitraam voorbij snellen.

De Monsun en de stuurautomaat geven geen krimp en de boot vaart door of erniets aan de hand is.

Als ik de bocht om ben, isde te varen koers niet meer bezeild en ga ik kruisen, de wind is iets afgezwakt zodat de genua wordt uitgerold.

Dat is best veel werk met de grote lap 31m2 overstag gaan!

Zo omstreeks half drie is de stroom zo ver om dat ik geen voortgang meer maak.

Ik rol de genua in en vaar op de motor recht tegen de naar het westen gedraaide wind in.

De tegen stroom loopt op tot 3 mijl per uur zodat de voortgang nog maar 1,5 mijl per uur is.

Uit eindelijk maak ik om 20,15 u vast in Trebeurden.

gevaren afstand 55 Nm in 12.40 u.

Reacties

Reacties

Rene

Hai Hans en Pittbull Pukkie, Goed dat er Skype is. Zoals je ziet is je webside gevonden,ziet erg goed uit. Nogmaals heel goede vaart en we blijven in contact.
s/y Mi Dushi
Rene

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!